Uitgave 136 (september 2013)

TIJDSCHRIFT HEEMKUNDE HATTEM NUMMER 136, SEPTEMBER 2013.

Er is weer een nieuw nummer van ons blad verschenen. Op de web-site van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de tekst. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich ook aanmelden als lid.

De bevrijding van Berend Broekhuis.

Geschreven door Dries Jonker en Edgar Andeweg.

Het artikel beschrijft de bevrijding van Hattem vanuit de beleving van Berend Broekhuis, die in april 1945 de IJssel overzwom om aan de overkant de Canadezen te gaan vertellen hoe de situatie in Hattem was.

Een heel persoonlijk verhaal.

Berend Broekhuis in zijn jonge jaren.

Werk en werckluden op het bouhuys. Deel 1

Geschreven door D. Snieder

Dit artikel geeft een beetje inzicht in het reilen en zeilen van het dagelijks leven op de burcht van Hattem in de periode 1405-1423.

Het grootste deel van een bewaard gebleven boekhouding heeft betrekking op de jaren 1417-1421.

Het zijn ongeveer 50 pagina’s met totaal ca. 750 posten.

Veel details over bouwwerkzaamheden en landarbeid zijn te reconstrueren uit de boekhouding, maar er is ook het nodige giswerk nodig om bepaalde posten te kunnen verklaren.

Maaiers en binders aan het werk.

Het artikel krijgt nog een vervolg.

Over ‘de Dikke Harm Keyl’ en ‘de Lange Bärt’

Geschreven door T. Eghuizen

Herinneringen van Harmen Keyl (1906-1990) aan zijn grootvader Lubbertus Keyl (1846-1924), alias ‘de Lange Bärt’. Lubertus was vrachtrijder op Zwolle. Mevrouw T. Eghuizen heeft indertijd  notities gemaakt van een gesprek  met Harmen. Ook hier weer een leuk inzicht in het dagelijks leven rond 1900.

Vier generaties Keyl. Links verteller Harmen, daarnaast zijn vader, ook Harmen met kleinzoon, ook een Harmen, op schoot en rechts de vader van de baby, ook Harmen Keyl.

Op kantoor, “op” Cramer.  Deel 1

Geschreven door D.J. van den Berg.

Vanaf 1955 tot 1980 heeft D.J. van den Berg op het kantoor gewerkt van de Berghuizer papierfabriek. Het stuk geeft een mooi inkijkje over de gang van zaken op de fabriek en kantoor.

De producten van de Berghuizer papierfabriek vonden hun weg over de hele wereld!

Heel persoonlijke herinneringen aan de mensen die er werkten.

Op kantoor van de Berghuizer papierfabriek

Fotoarchief

2 Foto’s waarvan de namen worden gezocht van de gefotografeerde mensen. Uw informatie is zeer welkom en ook nodig om de archieven compleet te maken. zie Wie helpt ons.

Hattem eind zestiende eeuw

Geschreven door Evert de Jonge

Net zoals in het artikel ‘Werk en werckluden op het bouhuys’, is ook dit stukje een reconstructie van het ‘gewone’ leven aan de hand van bewaard gebleven administratie. Leuke details over de uitgaven van de gemeente en de kerk worden hier belicht uit de tijd van 1592/93. het blijkt dat er nog wel eens een potje bier werd gedronken in het armenhuis.

Het nieuwe slot van de stadspoort in 1588.

Het gebouw De Sociëteit buiten de Dijkpoort

Geschreven door Gerrit Kouwenhoven

De geschiedenis van het gebouw ‘De sociëteit’ begint in 1843. De ontstaansgeschiedenis wordt door Gerrit Kouwenhoven minutieus op papier gezet.

De Sociëteit

De aanhouder wint

Geschreven door J. van der Werf.

De oud-directeur van de Sint Andreasschool beschrijft de ontstaansgeschiedenis van de school. Geen eenvoudige zaak om uit het niets een nieuwe school te stichten. De school startte in augustus 1960 in een aantal noodlokalen die geplaatst waren op het Tinneplein (toen Slothof genaamd).

Het verhaal gaat over alle hobbels die genomen moesten worden tot de ingebruikname van het nieuwe gebouw in 1965.

De nieuwbouw in 1965

Gesignaleerd.

Geschreven door D. Locht.

In deze vaste rubriek wordt aandacht besteed aan nieuw verschenen boeken of site’s die in het kader van Heemkunde het bezoeken waard zijn.

Deze keer aandacht voor een boek van David de Levita. Het beschrijft zijn verhaal over zijn onderduiktijd bij dominee Buenk in Veessen en de familie Borst in Hattem, alsmede de tijd na de bezetting in Amsterdam.

Ook aandacht voor de site van het Gelders Archief die doop-, trouw- en begraafboeken gaat publiceren op zijn website. Het gaat om de Gelderse kerkboeken van de zestiende eeuw tot 1811.

Bericht van het bestuur.

Goede bestemming.

Ruimt u de zolder op ? Heemkunde is geïnteresseerd in alles wat betrekking op Hattem heeft.

Dan volgen nog : Gegevens Streekarchief, Rooster werkgroepbijeenkomsten van juni 2013 tot en met september 2013, Inloop Heemkunde, Enige geschiedenis-sites, Gegevens van de Vereniging en colofon.