Uitgave 139 (mei 2014)

Er is weer een nieuw nummer van ons blad verschenen. Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de inhoud. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar natuurlijk kunt zich veel beter aanmelden als lid, want dan krijgt u het blad elk kwartaal thuisbezorgd

Uitgave nummer 139 opent met:

Herinneringen van mevrouw W. Roseboom-van Enk

Geschreven door mevrouw T. Eghuizen

Deze herinneringen zijn door mevrouw Roseboom (1915 – 2011) zelf opgeschreven en geven een prachtig tijdsbeeld over het dagelijks leven van ‘de gewone man’. Als u iets wilt weten over het leven van uw ouders of grootouders in het begin van de vorige eeuw in Hattem mag u het artikel niet missen. In andere plattelandsgebieden zal het leven niet veel anders geweest zijn

Het volgende artikeltje is:

Het poortje van de Korte Kerkstraat naar het Kerkplein

Een korte beschrijving van de foto bij het artikel en de omgeving waar de foto is genomen van de werkgroep Fotoarchief.

Dan een stuk van de Werkgroep Dialect.

Een zwembad? In Attem?

De laatste 100 jaar komt een Hattems zwembad geregeld in het nieuws langs. Geheel in dialect geschreven de ontstaansgeschiedenis van het eerste zwembad in Hattem. Het duurde wel een tijdje voor het zover was. In 1903 is er voor het eerst sprake van dat er behoefte is aan een zwembad. In 1927 wordt het geopend. Geheel tot stand gekomen door de inzet van vrijwilligers met bijdragen uit de bevolking.

De “ommekeer van zaken”eind 1813, begin 1814

Kozakken verjagen de Fransen deel 2

Geschreven door G. Kouwenhoven

Dit is het vervolg op het artikel dat in Heemkunde Hattem nummer 138 verscheen.

De Kozakken rukken op en verdreven de Franse uit Zwolle, Kampen, Hattem en Wijhe.

Een onbekend stukje geschiedenis dat nauw samenhangt met het ontstaan van het koninkrijk Nederland, dat door G. Kouwenhoven in detail beschreven wordt. Compleet met namen en de kosten van het eten en drinken van de betrokkenen.

Schone straten

Geschreven door D. Locht

Een aantal verrassende gemeentevoorschriften uit 1800. Artikel 1 b.v. schrijft voor dat iedereen verplicht is om op dinsdag en vrijdag het erf, de stoep en de halve straat te vegen op straffe van een boete.

Uit De Homoet van 1924

D. Locht heeft uit De Homoet van 1924 serieuze en grappige wetenswaardigheden verzameld. Zo blijkt dat de heer Daendels na het bezoek aan een voetbalwedstrijd in Parijs per vliegtuig een pony heeft meegenomen naar huis.

Het Comité 4 4n 5 mei en het monument aan de dijk

Geschreven door Edgar Andeweg

Heemkunde Hattem is in het bezit gekomen van de notulen van het Comité 4 en 5 mei uit de jaren 1946 – 1948. De notulen zijn gemaakt door de eerste secretaris van het Comité, de heer B. Veltkamp. Edgar Andeweg heeft het ontstaan van het Comité 4 en 5 mei en het reilen en zeilen in de eerste jaren uit deze notulen gereconstrueerd.

Wandelen door Molecaten en omgeving

Het is de laatste wandeling uit de wandelgids van 1918 waaruit al meerdere wandelingen in Heemkunde Hattem gepubliceerd zijn. Deze keer gaat het naar Zwolle via het kleine veer. Ook deze tocht is nog prima te volgen langs ook nu nog markante punten.

Waar is vaderrman?

Geschreven door D. Locht

Dirk van der Worp is een gezochte deserteur. Toch krijgt zijn vrouw kinderen en het vermoeden bestaat dat Dirk niet ver uit de buurt is. Het speelt zich allemaal af rond 1814 – 1819. De tijd dus dat de Kozakken hier in de buurt waren om de Fransen te verjagen. De burgemeester vraagt raad in Arnhem.

Uitgave 139 van Heemkunde Hattem bevat tenslotte de vaste rubrieken:

Fotoarchief

In deze vaste rubriek worden namen gezocht bij oude foto’s uit het archief. Graag uw hulp daarbij. En deze keer blijkkt dat er gehoor wordt gegeven aan de oproep en vele namen alsnog boven water komen.

Gesignaleerd

De rubriek waarin de lezer geattendeerd wordt op websites en uitgaven die van belang zijn in het kader van Heemkunde Hattem.

Bericht van het bestuur.

Hierin wat algemeen informatie over het reilen en zeilen van de vereniging. Eveneens een oproep aan de lezer om oude verhalen niet verloren te laten gaan maar ze op te schrijven. Hierbij kan ook altijd de hulp ingeroepen worden van een redactielid.

In het verenigingsnieuws ook een verslag van de ledenvergadering

van 27 maart 2014.

U ziet het een rijk geschakeerd nummer met voor iedereen die belangstelling heeft voor het verleden van Hattem wel iets leuks te lezen.