Uitgave 145 (november 2015)

Er is weer een nieuw nummer van het verenigingsblad verschenen. Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de tekst. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook aanmelden als lid. U krijgt dan alle verschenen nummers van dit jaar.

Dit nummer opent met :

Vereniging Heemkunde Hattem 35 jaar in foto’s.

Dit jaar vierde Heemkunde Hattem haar 35-jarig bestaan. In nummer 144 is hier al uitgebreid bij stil gestaan met het uitlichten van een paar beeldbepalende mensen. In dit nummer een fotoverslag van 35 jaar vereniging.

In het volgende artikel beschrijft Evert de Jonge een paar middenstanders uit de jaren 1650 tot 1700.

Hattem in de zeventiende eeuw (deel III)

Uit 2 kasboeken die in het archief zijn opgeslagen, blijkt dat ruilhandel heel normaal was bij de betreffende kruideniers. Ook de brouwers die de schrijver onderzocht heeft, verrekenden soms verleende diensten, zoals de timmerman die betaald werd met bier. De geschiedenis geeft geen opheldering over het feit of het bier ter plekke genuttigd moest worden of dat hij het mee naar huis mocht nemen.

Oorlogsherinneringen

Door T. Eghuizen

Mevrouw Eghuizen kwam in het bezit van enkele brieven van Jan van de Schaar, die in 1945 werkte bij het Centraal Distributie Kantoor in Hattem. Jan van de Schaar beschrijft in deze brieven aan zijn familie de bevrijding van Hattem, zoals hij dat beleefde. Een heel persoonlijk stukje.

Paul Voerman

Door Reinier Katgert

De schrijver heeft het leven en werken van Paul Voerman onderzocht. Paul Voerman werd in 1896 geboren als zoon van de IJsselschilder Jan Voerman sr. en een broer van hem was Jan Voerman jr., de tekenaar van de Verkade-plaatjes. De in Hattem heel bekende scouting-groep, de Voermangroep, is niet naar hem genoemd, maar naar zijn vader. Paul heeft wel heel veel bemoeienis gehad met de padvinderij. Zowel in Groningen als later in Hattem was hij er bij betrokken. Een groot deel van zijn leven heeft hij als sociaal werker doorgebracht in Rotterdam. In 1970 overleed hij in Hattem.

In het artikel:

Kota Radja: sinds 1973

Geschreven door Jan van Dalfsen en Edgar Andeweg

Komt de geschiedenis van het pand Nieuweweg 44 aan de orde. Sinds 1973 is de naam van het Chinees Restaurant Kota Radja aan dit pand verbonden. Het artikel beschrijft de geschiedenis tot wat het nu is.

De IJsselbrug

Geschreven door R. Viering.

In het kort het (foto)-verhaal van de IJsselbrug

De Werkgroep Dialect heeft een gedicht uit de archieven opgedoken van de heer H.J. Agterhuis, wonende Parklaan 20, uit 1964. dit gedicht, in dialect geschreven, gaat over de bestrating van het centrum van Hattem zoals die was tot ca 1950. Een grappig gedicht

Dan volgen de vaste rubrieken, zoals:

FotoarchiefWerkgroep fotoarchief

2 Foto’s met sportende jeugd waarvan de namen worden gezocht. Een volleybalteam en een groepje badmintonspelers. Uw informatie is zeer welkom en ook nodig om de archieven compleet te maken.

Bericht van het bestuur. december 2015

Voorzitter Yvonne Schepers-Mulder schrijft over de veranderingen in het bestuur en kijkt naar de toekomst

Verslag van de vrijwilligersdag 2015

Het jaarlijkse dagje uit voor de vrijwilligers ging deze keer naar De Panoven in Zevenaar. Een zeer afwisselende dag met een interessant kijkje in de steenbakkerij van nog niet zo lang geleden.