Uitgave 146 (februari 2016)

Er is weer een nieuw nummer van het verenigingsblad verschenen. Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de tekst. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook aanmelden als lid. U krijgt dan alle verschenen nummers van dit jaar.

Dit nummer opent met :

Een gedenking van Henk Bruins.

Deze is in augustus 2015 overleden en heeft veel gedaan voor de vereniging. Zowel in het bestuur als in werkgroepen was hij actief.

In het volgende artikel beschrijft Heidi van Coeverden-Mulder de vondst van Een echte Voerman.

In het Heemkunde tijdschrift 145 stond een artikel over Paul Voerman. Dit wekte herinneringen op en Heidi van Coeverden-Mulder heeft die opgeschreven.

Hattem in de zeventiende eeuw

Indrukken uit enkele bijzondere archiefstukken, deel IV

Door Evert de Jonge

Dit is deel 4 van een serie over de Hattemse middenstand in de zeventiende eeuw. Het geeft een kijkje in de dagelijkse beslommeringen in die tijd. Ook de sociale gelaagdheid van de bevolking speelt een rol in dit verhaal. Hier speelt het trouwen buiten de eigen ‘stand’ een rol het betreffende paar mocht uiteindelijk toch met elkaar trouwen, maar dat had wel de nodige voeten in aarde.

Herinneringen van de familie Van den Belt aan hun Hattemer jaren, deel 3

Door T. Eghuizen

In nummer 142 en 144 zijn deel 1 en deel 2 gepubliceerd. Het zijn de herinneringen van John van den Belt, die geëmigreerd is. Het verhaal geeft een mooie beschrijving van Hattem vlak voor en na de oorlog, net als een beschrijving van het dagelijks leven van die jaren.

Op 4 mei 2015 heeft Herman van ’t Land de jaarlijkse herdenkinstoespraak gehouden. In dit nummer vindt u deze afgedrukt.

Het volgende artikel is van een geheel andere orde.

Emigratie 1846

Door Dirk Locht

De schrijver is in de archieven gedoken en heeft daarin een paar families gevonden die geëmigreerd zijn in 1846. Het betreft de families Smit, Sanders, Streng en Blom. Waarschijnlijk was het mislukken van de aardappeloogst een goede reden om te vertrekken. Ook in Ierland en de rest van Europa heerste honger. Mogelijk speelde ook ruzie in de kerk een rol.

Wapentuig ten tijde van de Middeleeuwen.

Door Dolf Moesker

Deze schrijver heeft zich verdiept in de verschillende wapens om elkaar om zeep te helpen. Van pijl en boog via katapult tot het kanon met buskruit. Oorlog is van alle tijden helaas.

Ut uus in de Jeudnbelt

De werkgroep Dialect heeft voor de liefhebbers een stukje in het Hattems dialect geschreven.

Dan volgen de vaste rubrieken, zoals:

Fotoarchief

Werkgroep fotoarchief

2 Foto’s uit het vorige nummer met sportende jeugd waarvan de namen werden gezocht, op een enkele naam na zijn ze gevonden. En een paar redelijk recente foto’s waar de namen weer bij gezocht worden. Weet u ze? Geef het door aan de Werkgroep Fotoarchief.

Bericht van het bestuur. maart 2016

Voorzitter Yvonne Schepers-Mulder schrijft over de veranderingen in het bestuur en kijkt naar de toekomst

Impressie van de nieuwjaarsreceptie

Met een hapje en een drankje vierde de vereniging het neiuwe jaar.