Uitgave 147 (juni 2016)

Er is weer een nieuw nummer van het verenigingsblad verschenen. Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de tekst. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook aanmelden als lid. U krijgt dan alle verschenen nummers van dit jaar.

Dit nummer opent met :

Hattem in de zeventiende eeuw

Indrukken uit enkele bijzondere archiefstukken, deel V

Door Evert de Jonge

Dit is deel 5 van een serie over de Hattemse middenstand in de zeventiende eeuw. Het geeft een kijkje in de dagelijkse beslommeringen in die tijd. Deze aflevering gaat hoofdzakelijk over de gevolgen voor de plaatselijke economie van het huisvesten en doortrekken van troepen gedurende de 80-jarige oorlog

Herinneringen van de familie Van den Belt aan hun Hattemer jaren, deel 4

Door T. Eghuizen

In nummer 142, 144 en 146 zijn deel 1, 2 en 3 gepubliceerd. Het zijn de herinneringen van John van den Belt, die kort na de oorlog geëmigreerd is. Het verhaal geeft een mooie beschrijving van Hattem vlak voor, tijdens en na de oorlog, net als een beschrijving van het dagelijks leven van die jaren.

Het volgende artikel is van een geheel andere orde.

Het vertrek van de boeren de binnenstad van Hattem naar de Hoenwaard

Door Dries Jonker en Rens Seegers

In de nummers van het Heemkunde tijdschrift is van maart 2007 tot en met juni 2009 een aantal artikelen opgenomen over de geschiedenis van de Hoenwaard. Rens Seegers en Dries Jonker hebben nu uitgezocht hoe het de personen is vergaan en hoe de betreffende boeren deze verhuizin hebben beleefd en hun overwegingen om wel of niet verder te gaan met hun bedrijf.

Archeologisch onderzoek van Kerkplein/Markt Hattem

Tijdens de ledenvergadering van 29 maart heeft stadsarcheoloog Michael Klomp een lezing gehouden over het archeologisch onderzoek dat heeft plaatsgevonden voorafgaand aan de reconstructie van het gebied.

Bij dit onderzoek zijn interessante vondsten gedaan die op het ogenblik nog nader onderzocht worden.

Het Rode Kruis Afdeling Hattem-Wapenveld

Door Edgar Andeweg

Ter gelegenheid van haar 70-jarig bestaan heeft de afdeling Hattem-Wapenveld een boek uitgegeven. De schrijver heeft een samenvatting hiervan gemaakt om het ontstaan en de ontwikkeling van de afdeling wat breder in beeld te brengen.

Dan volgen de vaste rubrieken, zoals:

Fotoarchief

Werkgroep fotoarchief

2 Foto’s in dit nummer met tennissende jeugd en wat ouderen, waarvan de namen worden gezocht, Weet u ze? Geef het door aan de Werkgroep Fotoarchief..

Bericht van het bestuur. juni 2016

Voorzitter Yvonne Schepers-Mulder kijkt terug op de jaarvergadering van 29 maart en de wijzigingen in het bestuur. Ook schenkt zij aandacht aan het project “Reizen in de tijd”. Activiteiten voor de groepen 3 en 8 van de basisschool waarin aandacht is geschonken aan de geschiedenis van Hattem.

Verslag van de ledenvergadering 2016

Na de formaliteiten voor de pauze was de interessante lezing over de opgravingen op de Markt, waarvan u elders in het blad een samanvatting kunt lezen.

Tot slot in dit weer welgevulde nummer een samenvatting van de lezing over de opgravingen op de Markt.

Al met al weer een rijk gevuld nummer dat iedereen wel zou willen hebben. En dat kan!! Wordt lid voor maar 15 euro per jaar (binnen Hattem). U ontvangt dan elk kwartaal het blad en als welkom de dit jaar reeds verschenen nummers.

Hebt u herinneringen, een (familie)verhaal of een andere mogelijke bijdrage voor ons blad? Neem contact op met de redactie, dan kunnen we er misschien samen een artikel van maken.