Uitgave 149 (november 2016)

Er is weer een nieuw nummer van het verenigingsblad verschenen. Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de tekst. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook aanmelden als lid. U krijgt dan alle verschenen nummers van dit jaar.

De opening van dit nummer is voor:

Hattem in de zeventiende eeuw

De bezetting van Hattem (1672-1674)

Deel VI

Door Evert de Jonge

Het rampjaar 1672 was ook voor Hattem een rampjaar. De stad werd bezet en geplunderd. Eerst waren het de eigen troepen die gelegerd waren in de Katerschans die voor overlast zorgden, later waren het de troepen van de bisschop van Munster die zich te buiten gingen aan plunderingen. Huizen gingen in vlammen op en paarden gestolen. Ook de verschillende overheden lieten zich niet onbetuigd en legden Hattem belastingaanslagen op.

Ook moesten de troepen te eten hebben. Gelukkig vertrokken de troepen in 1673.

Persoonlijk verslag van de eerste oorlogsdagen Hattem

Door J.W. van Wageningen

De vader van Leny de Kok-Van Wageningen is op 12 mei 1971 in Hattem overleden. In zijn nalatenschap bevond zich dit verslag.

Het is een ooggetuigenverslag van gebeurtenissen tijdens de eerste oorlogsdagen in en rond Hattem.

Zijn laatste bezoek aan Hattem

Door Truus Eghuizen

Nog een verslag over gebeurtenissen tijdens de bezetting 1940-1945. Dit verslag gaat over Jacob Meijer. Geboren in Hattem, maar wonende in Gorssel. Het is september 1944.

Jeugdherinneringen jaren ’50 aan de Hoopjesweg

Door Jan van Enk

De gasfabriek, de wolfabriek, de emaillefabriek en de AFO, allemaal verdwenen industrie. De schrijver, Jan van Enk haalt zijn herinneringen uit zijn jeugdjaren uit het stof.

Het laatste schipperspaar

Door Dries jonker en Edgar Andeweg

De ‘Stad Hattem’ was het laatste vrachtschip met als thuishaven Hattem. Onlangs ging het naar de sloop. Hans van der Ziel en Jannie Mensink vertellen over hun schippersleven.

Uit mijn vaders fotocollectie

Door Truus Eghuizen en Bernard Ypeij

Bernard Ypeij heeft het fotoalbum van zijn vader Johan Ypeij eens doorgebladerd. Johan Ypeij was in de jaren ’40 tot ’50 werkzaam bij de tricotagefabriek in Hattem en hij woonde in het zogenaamde Vissersdorp (bij de golfbaan). Er zijn verschillende foto’s waar hij wat meer over wil weten.

Bericht van het bestuur december 2016

Voorzitter Yvonne Schepers-Mulder kijkt terug op een zeer geslaagd uitje voor alle vrijwilligers naar Zwartsluis. Sommige deelnemers waren er nog nooit geweest!!

Al met al weer een rijk gevuld nummer dat iedereen wel zou willen hebben. En dat kan!! Wordt lid voor maar 15 euro per jaar (binnen Hattem). U ontvangt dan elk kwartaal het blad en als welkom de dit jaar reeds verschenen nummers.

Hebt u herinneringen, een (familie)verhaal of een andere mogelijke bijdrage voor ons blad? Neem contact op met de redactie, dan kunnen we er misschien samen een artikel van maken.