Uitgave 150 (maart 2017)

Er is weer een nieuw nummer van het verenigingsblad verschenen. Dit is een jubileumnummer dat geheel gewijd is aan de Hoenwaard. De meeste artikelen zijn in loop der jaren in het kwartaalblad van Heemkunde Hattem gepubliceerd en nu in dit nummer gebundeld, zodat een totaalbeeld van dit belangrijke stukje Hattemse geschiedenis ontstaat.

Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de tekst. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook aanmelden als lid. U krijgt dan alle verschenen nummers van dit jaar.

De opening van dit nummer is voor:

Copia des furstenbrieffs van dat Hoemwert een gemeyn weyde is.

Een kopie van de brief waar het in 1401 allemaal mee begon.

De Hoenwaard te Hattem

Omstreeks 1923 geschreven door G.A.J. van Engelen van der Veen

Samengevat door G. Kouwenhoven

Het eigendomsrecht en het gebruiksrecht wordt uitvoerig belicht en beschreven tot 1945

De Hoenwaard

Door R. Seegers

80 pagina’s geschiedenis van de Hoenwaard met veel persoonlijke herinneringen aan de tijd dat de Hoenwaard veranderde van een gemeenschappelijk gebied naar een ‘normaal’ verkaveld weidegebied met boerderijen.

Het vertrek van de boeren uit de binnenstad van Hattem naar de Hoenwaard.

Door D. Jonker en R. Seegers

Hier komen de spanningen aan de orde die het gaf om van ongeveer 50 rechthebbenden stadsboeren van verschillende omvang, te komen tot ca. 20 bedrijven die zich mochten vestigen op de Hoenwaard.

Een uitzonderlijke overtreding en dito bestraffing op de Hoenwaard

Door G. Kouwenhoven

Dominee Lohse uit Vorchten moest in 1822 een invalbeurt doen in Hattem. Hij nam de kortste weg, door de Hoenwaard. Dat gaf een hoop gedoe.

Achterstraat 48, een van de vele binnenstadspanden waarop scharen rustten en waarin koeien huisden

Door G. Kouwenhoven

De afhandeling van de erfenis van bakker Wolter Muller.

Langwerpige koe

Door ds. H.J. de Groot, toegelicht door G. Kouwenhoven

Herinneringen van dominee De Groot uit zijn tijd in Hattem (nog geen jaar).

De schilder Haverkamp, de molen en de bult

Door A. Bredenhof

De schilder Haverkamp heeft een aantal jaren in Hattem gewoond. Uit die periode zijn een aantal etsen en schilderijen bekend met een onderwerp uit Hattem en ook uit de Hoenwaard.

Rumoer in een stil stadje

Door F.B.

Van de schrijver zijn alleen de initialen bekend. Het is een stukje uit het tijdschrift ‘De Spiegel” waarin de dag beschreven wordt dat de koeien uit de stad weer naar de Hoenwaard gebracht worden.

Verhaal van de heren P. Coster en G.J. Mulder

Door D.J. Septer

De persoonlijke herinneringen van deze Hattemse stadsboeren die naar de Hoenwaard verhuisden.

H. van Weeghel over het wel en wee op de Hoenwaard

Door G.J. Engelsman-Agterhuis

Nog een persoonlijke herinnering aan de beginjaren van boer zijn in de Hoenwaard en hget hoge water waar de boeren van tijd tot tijd mee te maken kregen.

De Hoenwaard bij Hattem

Door Frida Noordhuis-Van ‘t Land

Nog een artikel met het hoge water als onderwerp. Het is eerder verschenen in de Landbode van 13 mei 1988.

Al met al weer een rijk gevuld nummer dat iedereen wel zou willen hebben. En dat kan!! Wordt lid voor maar 15 euro per jaar (binnen Hattem). U ontvangt dan elk kwartaal het blad en als welkom de dit jaar reeds verschenen nummers.