Uitgave 151 (juni 2017)

Er is weer een nieuw nummer van het verenigingsblad verschenen. Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de tekst. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook aanmelden als lid. U krijgt dan alle verschenen nummers van dit jaar.

De opening van dit nummer is voor:

Een oproep

Herman Stukker heeft als scholier gewerkt op de aspergevelden die lang geleden langs de Keizersweg lagen. Dit werden ook wel de tabaksvelden genoemd. Hij wil graag contact met iedereen die daar iets over kan vertellen om een stukje voor Heemkunde Hattem te schrijven.

Hattem in de zeventiende eeuw

De bezetting van Hattem (1672-1674)

Deel VII

Door Evert de Jonge

Deze keer duikt schrijver Evert de Jonge in enkele rechtszaken uit de zeventiende eeuw. Het begint met de broers Steven en Jan Abrahams en een gelijknamige Jan Abrahams, geen familie. Schulden en vechtpartijen waren vaak de oorzaak van het gekrakeel.

Een andere familie kwam in het nieuws wegens gebroken trouwbeloftes. In de zaak tussen Paulus van Cooten en Elizabeth Streng werd over en weer nogal met modder gegooid.

Een leuk inkijkje in een andere tijd met eigenlijk dezelfde problemen van deze tijd: enkele figuren kwamen steeds weer voor het gerecht.

Herinnneringen van de familie Van den Belt aan hun Hattemer jaren

Deel VI

Door Truus Eghuizen

Dit deel beschrijft de jaren 1940 – 1950 en de dagelijkse gang van zaken in de smederij.

Ten Clarenwater of Klaarwater: een plaats vol bedrijvigheid

Door Wim Coster

De plek van het voormalige Katerveer staat bol van de geschiedenis. Al in 973 wordt de naam genoemd in oorkondes. Ooit was er een klooster en een steenfabriek. Wim Coster beschrijft de opkomst en de ondergang van deze gemeenschap. Nu herinnert niets meer aan deze tijden en kruist de A28 op deze plek de IJssel.

60 jaar toneelvereniging Advendo

Door Gerrit Sneller

De ‘rode familie’ van Hattem stond aan de wieg van de toneelvereniging. Ontwaakt, de zangvereniging Inter Nos , de NVV en de vrouwen- en ouderenbonden sloegen de handen 60 jaar geleden ineen.

Het verhaal van een bloeiende vereniging.

Bejoard mä ‘k vuule mie bes

Een bijdrage van de werkgroep dialect.

Een gedicht in dialect dat oorspronkelijk in het Nederlands was geschreven door Sanne van Havelte

Dan volgen de vaste rubrieken, zoals:

Fotoarchief

Werkgroep fotoarchief

4 foto’s van sportievelingen. De namen van voetballende personeelsleden van de Roseboomschool, de PTT en gemeente Hattem worden gezocht. Op 2 andere foto’s paardrijdende sportievelingen Weet u de namen? Geef het door aan de Werkgroep Fotoarchief.

zie ook Wie helpt ons

Bericht van het bestuur juni 2017

Voorzitter Yvonne Schepers-Mulder kijkt terug op een zeer geslaagd nummer 150 van ons kwartaalblad, maakt melding van een nieuwe fietsroute die door de Monumentenwerkgroep is samengesteld en de ledenvergadering.

Verslag van de ledenvergadering

Door Edgar Andeweg

Burgemeester Wiggers neemt nummer 150 van het kwartaalblad in ontvangst.

Na de pauze houdt Henk Overbosch een lezing over bierbrouwen op de Veluwe en speciaal in Epe. Het bier smaakt lekker.

Redactielid Dries Jonker benoemd tot lid in de orde van Oranje Nassau

Dit behoeft geen nadere toelichting

Al met al weer een rijk gevuld nummer dat iedereen wel zou willen hebben. En dat kan!! Wordt lid voor maar 17,50 euro per jaar (binnen Hattem). U ontvangt dan elk kwartaal het blad en als welkom de dit jaar reeds verschenen nummers.

Hebt u herinneringen, een (familie)verhaal of een andere mogelijke bijdrage voor ons blad? Neem contact op met de redactie, dan kunnen we er misschien samen een artikel van maken.