Uitgave 153 (december 2017)

Er is weer een nieuw nummer van het verenigingsblad verschenen. Het laatste nummer van 2017. Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de tekst. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook aanmelden als lid. U krijgt dan alle eerder verschenen nummers van dit jaar.

De opening van dit nummer is:

Heldenzang, op de defensie van Hattem; In Naavolging der Rymtrant van den Ridder

Door Gerrit Kouwenhoven

In dit stukje neemt Gerrit Kouwenhoven een gedicht van Jacob Cats met betrekking tot Hattem onder de loep. Het is een drukwerkje van 24 bladzijden uit de tijd van de patriotten waarin het beleg van Hattem in 1786 wordt bezongen. De schrijver ontleedt de tekst tot op het bot.

Geen woorden maar daden

Door Dirk Locht

Een uitgebreid stuk over de aanleg van de verharde weg tussen Hattem en Apeldoorn. Alle facetten van de wegaanleg komen aan de beurt, vanaf de grondverwerving tot aan de constructie.

Honderd jaar Vrijzinnig Hattem

Door Edgar Andeweg

Vrijzinnig Hattem, vroeger Nederlandse Protestanten Bond afdeling Hattem, bestond 110 jaar. Naar aanleiding daarvan heeft Vrijzinnig Hattem een boekje uitgegeven. De schrijver heeft voor het Heemkundeblad een samenvatting geschreven.

Toespraak gehouden tijdens de Dodenherdenking op 4 mei 2017 in de Grote of Andreaskerk

Door Wim van der Linde

De schrijver is als dienstplichtige in de periode 1945 – 1949 uitgezonden naar Nederlandsch-Indië. Hij vertelt summier over zijn uitzending en het stukje geschiedenis over de tijd waarin dit plaatsvond.

Aansluitend:

Herinneringen van Gerrit Hoogers over de jaren 1940 - 1945

De schrijver was 6 jaar toen de oorlog uitbrak. Hij beschrijft in het stukje zijn jeugdherinneringen met betrekking tot de oorlog.

Historich kadaster van het schependom van Hattem

aflevering 21

Door M. van der Leeuw

De schrijver zoekt in detail uit hoe de stukjes Hattem in de loop van de eeuwen van eigenaar naar eigenaar zijn gegaan

Dan volgen de vaste rubrieken, zoals:

Fotoarchief

Werkgroep fotoarchief

Een aantal foto’s die genomen sportevenementen, een schoolklas en een foto genomen tijdens het feest ter gelegenheid van 100 jaar Zwarte Kip

Weet u namen? Geef ze door aan de werkgroep fotoarchief

Gesignaleerd

In deze rubriek wordt aandacht geschonken aan boeken, tijdschriften, exposities en artikelen die aansluiten bij de interessesfeer van de vereniging Heemkunde Hattem. Deze keer speciale aandacht voor een boek over de de eilanden in de Noord-Molukken met bekende namen: Heimwee-eilanden

Bericht van het bestuur december 2017

Voorzitter Yvonne Schepers-Mulder kijkt terug op het voorbije kwartaal en vooruit naar 2018

Het vrijwilligers uitje naar Elburg

Door Bas Dane

Een zeer geslaagd, maar af en toe erg nat uitje voor de vrijwilligers van Heemkunde Hattem naar Elburg

Al met al weer een rijk gevuld nummer dat iedereen wel zou willen hebben. En dat kan!! Wordt lid voor maar 17,50 euro per jaar (binnen Hattem). U ontvangt dan elk kwartaal het blad en als welkom de dit jaar reeds verschenen nummers.

Hebt u herinneringen, een (familie)verhaal of een andere mogelijke bijdrage voor ons blad? Neem contact