Uitnodiging vijfde Daendelslezing

Op vrijdag 20 maart 2020 wordt de vijfde Daendelslezing in Hattem gehouden
.
Spreker is dr. Diederick Slijkerman (1969), historicus, jurist en theoloog. Vooral bekend als auteur over politieke geschiedenis. Hij promoveerde in 2011 over het Geheim van de ministeriële verantwoordelijkheid en schreef over de vice-presidenten van de Raad van State, In dienst van de Kroon (2001), biografieën van Wim Treub, Enfant terrible (2016) en van Henk Vonhoff, Liberaal zwaargewicht (2018), en eerder ook de biografie van Gijsbert Karel van Hogendorp, Wonderjaren (2013, 20142).
Op school leerden we altijd dat Van Hogendorp de eerste was van het “driemanschap”, dat in 1813 de Prins van Oranje uit Engeland haalde om in ons land Koning Willem I te worden, maar in de lezing zal dr. Slijkerman duidelijk maken, dat beter gesproken kan worden over een “tweemanschap”.
De lezing wordt gehouden op vrijdag 20 maart 2020 om 20 uur in de Grote of Andreaskerk te Hattem. De toegang is gratis.
De avond wordt georganiseerd door de Commissie Daendels in samenwerking met de Kunstkring Hattem, de Vrienden van het Voerman Museum Hattem, de Stichting Willem Greeve, de Stichting Cultuurfonds Hattem en de Vereniging Heemkunde Hattem. Het Hattems mannenkoor en de leden van het Sint Anna Schuttersgilde zijn dit jaar ook bereid om hun medewerking aan de bijeenkomst te verlenen.
Wij stellen uw aanwezigheid zeer op prijs.
Met vriendelijke groet.
Commissie Daendels
Ans Braakenburg, Caspar van Heel, Jan Willem Wiggers, Jaap van Zaal
Dit keer niet over een patriot, zoals Herman Willem Daendels (in 2013), Johan Derk van der Capellen tot den Pol (in 2015) of Rutger Jan Schimmelpenninck (in 2017), of over een Patriottische gebeurtenis zoals de Nederlandse burgeroorlog (in 2018), maar over een leidende figuur uit het andere kamp, nl. der Oranjegezinden: over Gijsbert Karel van Hogendorp (1762-1834).

Op vrijdag 20 maart 2020 wordt de vijfde Daendelslezing in Hattem gehouden

.

Wij stellen uw aanwezigheid zeer op prijs.

Met vriendelijke groet.

Commissie Daendels