Uitgave 143 (mei 2015)

Er is weer een nieuw nummer van ons blad verschenen. Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de inhoud. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar natuurlijk kunt zich veel beter aanmelden als lid, want dan krijgt u het blad elk kwartaal thuisbezorgd en duur is het niet. Als u in Hattem woont is de contributie € 15,- voor geheel 2015.

Uitgave nummer 143 is een bijzonder nummer, het is namelijk geheel gewijd aan het Sint Anna schuttersgilde dat dit jaar zeker 550 jaar bestaat..

Het voorwoord is geschreven door de Gilde overprovisor, burgemeester J.W. Wiggers.

In zijn stukje memoreert hij de lange geschiedenis van het gilde en hoe zij na de instandhouding in 2007 haar plaats heeft gevonden in de gemeenschap van Hattem. Het Sint Anna schuttersgilde is altijd aanwezig bij plaatselijke festiviteiten als het ‘Dikke Tinnefestival’ en ‘Open Monumentendag’ en is niet meer weg te denken uit Hattem.

Gerard Libert stelt vervolgens de leden van het gilde voor. Ook kunt u de tekst lezen van het jubileumlied.

Streekarchivaris Gerrit Kouwenhoven, zelf lid van het gilde, beschrijft dan in het artikel Het Sint Anna schuttersgilde te Hattem vijfhonderdvijftig jaar ‘in stand gehouden’ de oude en de jongste geschiedenis van het minstens 550 jaar oude Sint Anna schuttersgilde.

Uit het artikel blijkt dat het ontstaan van het gilde toch enigszins mistig is, maar in 1465 was er zeker sprake van een gilde in Hattem.

De naamgeving van het gilde heeft te maken met heilige Anna, de moeder van Maria. Anna was populair in Hattem. Er is ook een kapel in de Andreaskerk naar Anna vernoemd.

Voor de leden is er bij deze speciale uitgave ter gelegenheid van het 550-jarig bestaan van het Sint Anna schuttersgilde een geschenk bijgevoegd omdat de vereniging Heemkunde Hattem dit jaar 35 jaar bestaat, namelijk een ‘Stadswandeling langs Beelden en Gevelstenen’

Dit is een nieuwe uitgave van Vereniging Heemkunde Hattem die u door de binnenstad van Hattem voert. Een leuke wandeling voor iedereen, ook voor diegenen die menen Hattem wel te kennen.

De uitgave is verkrijgbaar Bij TIP Hattem.

Nog beter is het om nu lid te worden van Heemkunde Hattem. U krijgt dan alle nummers (4) van 2015 plus de rondwandeling, en dat voor maar € 15,- per jaar.