Uitgave 166 (maart 2021)

TIJDSCHRIFT HEEMKUNDE HATTEM NUMMER 166, maart 2021

Voor een groot deel dank zij de inspanningen van hoofdredacteur Berna Samsom is er ondanks corona toch weer een kwartaalblad bij de leden van Heemkunde Hattem op de deurmat gevallen. Ook in dit nummer weer voor elk wat wils en alles in kleur. Doe uw familie, vrienden of kinderen als verjaardagscadeau eens een jaarabonnement cadeau. Voor leden buiten Hattem kost dat 27,50, in Hattem maar 17,50.

Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de inhoud van het blad. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook zelf aanmelden als lid. U krijgt dan alle eerder verschenen nummers van dit jaar.

Zoals gebruikelijk opent het nummer met een woord van de voorzitter, waarin ze de huidige toestand met corona en alle gevolgen van dien onder de loep neemt. Ze doet ook een beroep op vrijwilligers om zich aan te melden voor een bestuursfunctie. Zonder bestuur geen vereniging en dat zou heel jammer zijn. Ook de verschillende werkgroepen kunnen nieuwe gezichten heel goed gebruiken.

Een nieuwe jaargang, een nieuwe voorplaat. Deze keer een stukje van een schilderij van de Zuid-Nederlandse barokschilder Peter Snayers (1592-1666). Op het schilderij is het silhouet van Hattem goed herkenbaar en het verbeeld een veldslag die nooit heeft plaatsgevonden. Lees de uitleg in het blad!

Veel mensen kennen de Andreaskerk aan de Markt in Hattem. Teun Juk beschrijft de wandschilderingen

Protestantse schilderingen in Hattem

Slot

Geschreven door Teun Juk

Deel 1 van dit artikel is verschenen in Heemkunde Hattem nummer 165. De schrijver gaat verder in op de geschiedenis van de wandschilderingen in de Andreaskerk in Hattem.

Het volgende stuk is een vervolg op het artikel dat is gepubliceerd in nummer 165

Rondom het leven van Tobias Hendrik Jaspers (1851-1934)

Deel 3

door Gerrit Jan Liefers

Tobias Hendrik Jaspers was bakker in Hattem, maar daarnaast zeer actief als gemeenteraadslid, bestuurslid van de vereniging voor christelijk onderwijs en mede-oprichter van de C.M.H. heeft hij zijn stempel gedrukt op zijn tijd. Gerrit Jan Liefers beschrijft enige markante zaken die in die jaren aan de orde waren. Zoals de restauratie van de Dijkpoort en de aanleg van riolering in de stad.

Hattem en zijn buren

Deel 1

Door Evert de Jonge

Evert de Jonge probeert een tipje op te lichten voor wat betreft de onderlinge verhoudingen tussen vestingstad Hattem en de omliggende dorpen Heerde, Epe, Oene Vaassen en Vorchten. Uit zijn onderzoek blijkt dat er onderlinge afspraken waren over de verdediging bij aanvallen en de verdeling van de kosten daarvan. Hij beschrijft de periode rond 1600.

Dan:

De familie Klatser

Update bij De geschiedenis van de Joodse gemeenschap in Hattem

Deel1

Door Herman van Keulen

In 2011 is er van de hand van Herman van Keulen een boek verschenen waarin de geschiedenis van de Joden in Hattem is beschreven. De schrijver is daarna doorgegaan met zijn onderzoek en in dit artikel beschrijft hij zijn bevindingen.

De Wolindustrie Hattem van de gebroeders Hartkamp, 1947-1969

Door Gerrit Kouwenhoven

Naar aanleiding van een schenking is de schrijver in de geschiedenis van de Hattemse textielindustrie gedoken en zijn onderzoek leidde tot dit artikel. Een hevige brand in 1969 betekende het einde van deze fabriek.

Werkgroep fotoarchief

De Werkgroep fotoarchief heeft de namen van mensen op enkele foto’s gekregen en vraagt ook weer naar de namen van de personen op een paar nieuwe foto’s.

Historisch kadaster van het schependom van Hattem

Aflevering 32

Door M. van der Leeuw

De perceelseigenaren op een rijtje van een gebied tussen de Randweg en de Waa.

Tot besluit:

De canon van Hattem, deel 1

Het ontstaan van Hattem

De meeste lezers hebben inmiddels wel gehoord van de canon van Hattem. Omdat niet iedereen in de gelegenheid is om dit canon op internet op te zoeken, heeft de redactie besloten om in elk nummer een hoofdstukje op te nemen.

In dit nummer de eerste.

Al met al weer een rijk gevuld nummer dat iedereen wel zou willen hebben. En dat kan!! Wordt lid voor maar 17,50 euro per jaar (binnen Hattem). U ontvangt dan elk kwartaal het blad en als welkom de dit jaar reeds verschenen nummers. Of geef eens een origineel cadeau met Kerst of een verjaardag: een jaarabonnement op ons blad.

Hebt u herinneringen, een (familie)verhaal of een andere mogelijke bijdrage voor ons blad? Neem contact op met de redactie, dan kunnen we er misschien samen een artikel van maken.