Uitgave 179 (mei 2024)

TIJDSCHRIFT HEEMKUNDE HATTEM NUMMER 179, juni 2024

Een nieuw nummer is verschenen van het verenigingsblad van Heemkunde Hattem. Nummer 179. Ook in dit nummer weer voor elk wat wils. Doe uw familie, vrienden of kinderen als verjaardags- / kerstcadeau eens een jaarabonnement cadeau. Voor leden buiten Hattem kost dat 30,00, in Hattem wordt het bij u thuisbezorgd voor maar 20,00 euro.

Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de inhoud van het blad. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook zelf aanmelden als lid. U krijgt dan alle eerder verschenen nummers van dit jaar.

Het nummer opent met een bericht van het bestuur. Voorzitter Joris Stroobach kijkt kort terug op de jaarvergadering van april j.l.  Het mooiste resultaat van de jaarvergadering is dat het bestuur weer compleet is en dat het gemiddeld zo’n 20 jaar jonger is geworden.

Het eerste artikel in dit nummer is een korte bijdrage van de dialectgroep:

Wel en wee van de dialectgroep Eemkunde

Het stukje is geschreven in het Attems dialect. Als u het nog machtig bent, meldt u dan bij de werkgroep.

De geschiedenis van de kwekerij aan de Eijerdijk

slot

Door Herman van Keulen

Kwekerij Poot aan de Eijerdijk heeft al een lange geschiedenis. Herman van Keulen heeft de geschiedenis ontrafeld en betreedt al doende ook enkele zijpaden.

Na de periode Versteeg die in deel 1 aan de orde kwam en de periode Cannegieter, behandelt de schrijver in deze derde aflevering de periode Poot, die tot aan vandaag de dag de kwekerij bestiert.

Dominee gaat uit preken

Dominee Sebastiaan Croon uit Oldebroek gaat in vacaturetijd preken in Hattem en krijgt een beroep

Door Teun Juk

Teun Juk beschrijft een stukje protestante kerkgeschiedenis uit de 17e eeuw.

Een stukje aanvulling op een eerder verschenen artikel

Betreffende de biografische schets van Gerrit Jan Jaspers (1881-1953)

Aanvullingen uitgave nummer 152 van Heemkunde Hattem

Door Gerrit Jan Liefers

De schrijver is verder gegaan met zijn onderzoek naar de familiegeschiedenis en is daarbij op enkele vermeldenswaardige zaken gestuit. In dit artikeltje zet hij deze in de context van zijn eerdere artikel in Heemkunde Hattem nummer 152.

Het begin van een nieuwe serie? De tijd zal het leren:

Vremm in Attem

Renze (Rens) Seegers

Door Henk Klok

Aandacht voor een import Hattemer die er al heel lang woont en ook een bekende Hattemer genoemd kan worden. Deze keer Rens Seegers. Het was een druk baasje in Hattem.

Dan eens een ander licht op Hattem dat ongeveer 200 jaar geleden begint.

Kinderarbeid in Hattem

Over arbeidsomstandigheden en het werk op de steenfabriek omstreeks 1900

Door Redactie

Het artikel is ontleend aan het boekje Boeve, woor koom ie vandan, geschreven door Derk Boeve over de familie Boeve. Het stukje begint met het verslag van een bezoek aan Hattem van de schrijver Jacob van Lennep. Gelukkig zijn de tijden veranderd.

Bijdrage Werkgroep Fotoarchief

Vaders en zonen

Oude familiefoto’s van vaders met hun nageslacht. (ook enkele dochters)

Dan:

Historisch kadaster van het schependom van Hattem

Aflevering 42

Door M. van der Leeuw

Een overzicht van eigenaren bij de Koeweg.

En tenslotte een impressie van de

Algemene ledenvergadering 2024

Waarin veel goed nieuws was te melden en Caspar van Heel een inleiding hield over de kerkgeschiedenis van Hattem.

Al met al weer een rijk gevuld nummer dat iedereen wel zou willen hebben. En dat kan!! Wordt lid voor maar 20,00 euro per jaar (binnen Hattem). U ontvangt dan elk kwartaal het blad en als welkom de dit jaar reeds verschenen nummers. Of geef eens een origineel cadeau met Kerst of een verjaardag: een jaarabonnement op ons blad.

Hebt u herinneringen, een (familie)verhaal of een andere mogelijke bijdrage voor ons blad? Neem contact op met de redactie, dan kunnen we er misschien samen een artikel van maken.

Andere samenvattingen inzien?

Klik hier voor een overzicht van eerdere uitgaven