Uitgave 178 (maart 2024)

TIJDSCHRIFT HEEMKUNDE HATTEM NUMMER 178, maart 2024

Een nieuw jaar en gelukkig is er ook weer een nieuw nummer verschenen van het verenigingsblad van Heemkunde Hattem. Ook in dit nummer weer voor elk wat wils. Doe uw familie, vrienden of kinderen als verrjaardags- / kerstcadeau eens een jaarabonnement cadeau. Voor leden buiten Hattem kost dat 30,00, in Hattem wordt het bij u thuisbezorgd voor maar 20,00 euro.

Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de inhoud van het blad. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook zelf aanmelden als lid. U krijgt dan alle eerder verschenen nummers van dit jaar.

Het nummer opent met een bericht van het bestuur. Joris Stroobach ontvouwt de plannen van het bestuur voor 2024. Er staan veel initiatieven op stapel.

Een nieuw jaar, een nieuwe omslag. Deze keer een uitsnede van een kaart uit 1570. De Dikke Tinne staat nog fier overeind.

Het eerste artikel in dit nummer is:

Een reactie op het artikel over Het Montessoriklasje van Anne Voerman-Verkade

Door Marjolein Schipper / werkgroep fotoarchief

Het betreft een artikel in Heemkunde Hattem 116 van september 2008.

Meester Jan Jaspers (1886-1958)

slot

Door Gerrit Jan Liefers

Naast zijn werk als onderwijzer en zijn bezigheden voor de kerk en de muziek waren de interesses van Jan Jaspers nog breder. Fotografie was een hobby en hij makte zich ook nuttig in diverse besturen.

Dit is de afsluiting van Meester Jan Jaspers.

Heiligen op de Noordoost Veluwe

Slot

Door Teun Juk

Als vervolg op het artikel in Heemkunde Hattem 177 nu een stukje over de kerken van Hattem, Heerde, Vorchten, Veessen en Epe en hun heiligen.

Als volgende:

De geschiedenis van de kwekerij aan de Eijerdijk

Deel 2: de periode Cannegieter

Door Herman van Keulen

Kwekerij Poot aan de Eijerdijk heeft al een lange geschiedenis. Herman van Keulen heeft de geschiedenis ontrafeld en betreedt al doende ook enkele zijpaden.

Na de periode Versteeg die in deel 1 aan de orde kwam, komt nu de periode Cannegieter uitgebreid aan de orde.

Bijdrage Werkgroep Fotoarchief

Steenfabriek Altena

Oude foto’s van de fabriek en het personeel. Weet iemand de namen van de personen op de foto’s? Geef ze svp door aan de werkgroep.

tenslotte

Historisch kadaster van het schependom van Hattem

Door M. van der Leeuw

Een overzicht van eigenaren bij de Oranje Nassaulaan.

In de rubriek

Gesignaleerd

Aandacht voor enkele recent verschenen boeken.

In de eerste plaats een werk over steenfabrieken aan de IJssel. De geschiedenis van 73 fabrieken in 400 bladzijden.

Dan een boek over Jan II van  Wassenaer. In Hattem wel bekend.

En dan ook nog een boek over Herman Willem Daendels, ook geen onbekende in Hattem.

Om echt dit nummer af te sluiten een impressie van de nieuwjaarsbijeenkomst voor de medewerkers.

Al met al weer een rijk gevuld nummer dat iedereen wel zou willen hebben. En dat kan!! Wordt lid voor maar 20,00 euro per jaar (binnen Hattem). U ontvangt dan elk kwartaal het blad en als welkom de dit jaar reeds verschenen nummers. Of geef eens een origineel cadeau met Kerst of een verjaardag: een jaarabonnement op ons blad.

Hebt u herinneringen, een (familie)verhaal of een andere mogelijke bijdrage voor ons blad? Neem contact op met de redactie, dan kunnen we er misschien samen een artikel van maken.

Andere samenvattingen inzien?

Klik hier voor een overzicht van eerdere uitgaven