Uitgave 180 (september 2024)

TIJDSCHRIFT HEEMKUNDE HATTEM NUMMER 180, september 2024

Er is weer een nieuw nummer verschenen van het verenigingsblad van Heemkunde Hattem. Ook in dit nummer weer voor elk wat wils. Doe uw familie, vrienden of kinderen als verjaardags- / kerstcadeau eens een jaarabonnement cadeau. Voor leden buiten Hattem kost dat 30,00, in Hattem wordt het bij u thuisbezorgd voor maar 20,00 euro.

Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de inhoud van het blad. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook zelf aanmelden als lid. U krijgt dan alle eerder verschenen nummers van dit jaar.

Dit  nummer opent met de nagedachtenis aan Dick Remmerts. Deze echte Hattemer heeft veel gedaan voor de vereniging en het kwartaalblad in het bijzonder. Jarenlang verzorgde hij de foto’s voor het blad. Hij heeft ook een belangrijke rol gespeeld bij de overgang naar het digitaliseren van het blad. .

Mede dankzij hem is het kwartaalblad ontwikkeld tot wat het nu is.

Dan volgt Bericht van het bestuur.

Voorzitter Joris Stroobach  ontvouwt de plannen om de fotocollectie van Heemkunde Hattem onder te brengen bij Collectie Hattem. In Collectie Hattem worden de collecties van zoveel mogelijk groepen en verenigingen digitaal samengevoegd. Heemkunde Hattem heeft de intentie zich hierbij aan te sluiten.

Het eerste artikel in dit nummer is:

Hattem en zijn buren (5)

Geschillen over waterwerken, deel 1

Door Evert de Jonge

De IJssel, nu een mooie rivier, maar lange tijd een grensrivier en verdedigingslinie. Ook een bron van ruzie over het onderhoud van de wal en de vaargeul. Veel brieven gingen over en weer van Overijssel naar Gelderland en terug. Nog een wonder dat alles zonder bloedvergieten kon worden opgelost.

De Sint Andreaskerk van Hattem als ruilobject

Door Caspar van Heel

De schrijver duikt in de geschiedenis van Hattems bekendste monument, de Andreaskerk. In de tijd die beschreven wordt, ca. 1460 tot 1490, is een kerk een bron van inkomsten voor de geestelijke. In de beschreven tijd gaat de kerk van hand tot hand.

De geschiedenis van villa ’t Velthuys, Veldweg 32, Hattem

Deel 1

Door Herman van Keulen

Deze prachtige villa heeft een geschiedenis die begint bij de bouw in 1903. Het is opgezet als pension. Kennissen en vrienden van Jan Voerman maakten gebruik van het pension. Na het overlijden van de eerste eigenaar, mejuffrouw Jonker, werd het pand verkocht  aan de N>V> De Noord-Veluwe. Dit bedrijf zette de exploitatie voort.

Als volgende:

40 jaar bridgen in Hattem

Door Herman Kamphuis

Bridge is een onbekende sport, maar het wordt al 40 jaar in Hattem gespeeld.

Remedie voor hondsdolheid van dr. Proper

Door Kees Floor

Hondsdolheid was een gevreesde aandoening die opliep door een hondebeet ven een besmette hond. In Hattem was het wondermiddel hiertegen te koop bij chirurgijn dr. Proper. Het einde van de wonderdrank werd ingeluid door Louis Pasteur

25-jarig jubileum bad- en zweminrichting Hatto-Heim

Herdenking door dr. M. Sypkens Smit

In september 1952 werd het 25-jarig jubileum gevierd in hotel Steenman met een speciale avond. Het zwembad was gevestigd op de plek waar later ‘De watermulder’ is gebouwd. Dit stukje gaat over de moeite die het kostte om een zwembad van de grond te krijgen.

Vremm in Attem (2): Netty Noordzij

Door Henk Klok

Niet geboren in Hattem, maar er toch al 70 jaar wonen, dat is Netty Noordzij. Nu 97 jaar en beperkt in haaar activiteiten, maar veel functies vervuld in de loop der jaren.

Al met al weer een rijk gevuld nummer dat iedereen wel zou willen hebben. En dat kan!! Wordt lid voor maar 20,00 euro per jaar (binnen Hattem). U ontvangt dan elk kwartaal het blad en als welkom de dit jaar reeds verschenen nummers. Of geef eens een origineel cadeau met Kerst of een verjaardag: een jaarabonnement op ons blad.

Hebt u herinneringen, een (familie)verhaal of een andere mogelijke bijdrage voor ons blad? Neem contact op met de redactie, dan kunnen we er misschien samen een artikel van maken.

Andere samenvattingen inzien?

Klik hier voor een overzicht van eerdere uitgaven