Dagtocht vrijwilligers Heemkunde Hattem

Ook dit jaar beloonde het bestuur van Vereniging Heemkunde Hattem alle vrijwilligers voor hun inzet en werkzaamheden, deze keer met een zeer interessante georganiseerde dagtocht.

Om ca. 09.00 uur verzamelde 27 van de vrijwilligers zich op de Bleek en kon de reis naar Zutphen beginnen. Ook deze keer waren de “weergoden”ons welgezind.

Ter plaatse aangekomen begon het arrangement met koffie in De Pelikaan, van oudsher een winkel in levensmiddelen en koloniale waren.

In 1920 werden de levensmiddelen grotendeels uit het assortiment verwijderd met uitzondering van koffie en thee. Vanaf die tijd is het een speciaalzaak in koffie en thee. Uit een aankondiging in die tijd: “Aan mijne theezaak is tevens verbonden eene Electrische inrichting voor het branden en malen van koffie, waarvan steeds prima soorten voorradig zijn”. Het tijdperk met de Stoom-Koffiebranderij werd hiermee afgesloten.

Na de koffie werd begonnen met een “hofjeswandeling” onder leiding van 2  van de deskundige vrijwilligers, tijdens deze wandeltocht konden we ook genieten van de schitterende oude binnenstad met veel monumenten. De wandeling eindigde bij de Grote Gracht bij de aanlegplaats van de fluisterboten. Met zo’n fluisterboot door Zutphen werd schitterende vaartocht een vaartocht van ongeveer een uur over de Berkel, de Hoofdgracht en de Grote Gracht gemaakt . De fluisteraar (schipper) vertelde op eigen unieke wijze over de geschiedenis van Hanzestad Zutphen en haar vele historische monumenten. Bij een stuw eindigde de tocht en werden voorafgaand aan de boswandeling naar Huize De Voorst te Eefde uitstekend gevulde  “knapzakken”met broodjes, drinken, fruit en wat snacks uitgedeeld.

Bij Huize De Voorst wachtten de paardentrams al te wachten en na een klein opkikkertje werd begonnen aan de terugtocht naar Zutphen.

De dag werd om ca. 15.00 uur afgesloten met een versnapering bij  het IJsselpaviljoen.

Zonder reclame te willen maken , is een bezoek aan de Pelikaan aan te bevelen,