Stadswandeling langs beelden en gevelstenen

Deze gids is een speciale uitgave van de vereniging Heemkunde Hattem, samengesteld onder auspiciën van de projectgroep Beelden en Gevelstenen.

U hebt een stadswandeling in handen langs beelden en gevelstenen in de binnenstad van Hattem.Deze wandeling is ongeveer 2,5 kilometer lang. In de tekst zijn ook verwijzingen opgenomen naar bezienswaardigheden van Hattem.

In het verleden toen adressen nog niet bestonden uit een straatnam en huisnummer gebruikte men veelal gevelstenen of uithangborden om een huis aan te duiden. In de nieuwe gevelstenen in Hattem hebben beeldhouwers vaak iets van de historie van het pand weergegeven.

Het grootste deel van de beeldhouwwerken en gevelstenen is gemaakt door leden van de Beernink-groep onder leiding van Henk Beernink, later voortgezet onder leiding van Dries Jonker. een groep enthousiaste amateurbeeldhouwers, die elkaar omstreeks 1975 gevonden hebben riond Henk Beernink, eigenaar van een steenhouwersbedrijf in Hattem en zelf ook een goede beeldhouwer. De groep wisselt van samenstelling.

De looproute is in de tekst opgenomen. daarnaast kunt U de route op het kaartje volgen. de route begint en eindigt bij het bureau van TIP-Hattem aan de Markt.

Een plezierige wandeling gewenst.