Vrijwilligersdag op 6 oktober 2012

Regenen, regenen, regenen deed het op zaterdagmorgen 6 oktober, bijna traditie als het bestuur van Heemkunde Hattem voor zijn vrijwilligers een “dank je welmiddag” heeft georganiseerd. Even traditioneel is het, dat vlak voor het vertrek het weer droog is en de zon schijnt. Gewoon een kwestie van regelen en plannen!

Met zesentwintig vrijwilligers vertrokken we omstreeks 13.00 uur vanaf de Bleek naar Paleis Het Loo in Apeldoorn. De meesten hadden het museum al één of meer keren bezocht, maar nog nooit met een rondleiding door een gids. Wat direct bij aankomst op het parkeerterrein al opviel, was de enorme, vernieuwde entree: geen hokje meer met twee loketten, maar een modern gebouw.

Natuurlijk stond na aankomst de koffie met iets lekkers klaar in de balzaal. Na de koffie kon iedereen op eigen gelegenheid genieten van de zon en de tuinen bewonderen of rondkijken in de Kanselarij.

Om 15.00 uur moesten wij bij het zogenoemde meetingpoint terug zijn en werden we in twee groepen verdeeld. Iedere groep kreeg een eigen deskundige gids toegewezen.

Een rondleiding met een gids heeft als voordeel dat men op details gewezen wordt die bij een bezoek op eigen gelegenheid misschien niet opvallen. Nieuw was dat op de wand tussen de werkkamer en zit/slaapkamer van koningin Wilhelmina de “groeistreepjes” van koningin Juliana waren te zien.

Ook was er een groot aantal zaken te zien, waaronder veel persoonlijke spullen van koningin Juliana, die vanuit paleis Soestdijk naar Het Loo zijn verhuisd.De mening van de bezoekers na afloop was, dat het een heel interessant museum is, mede door de toelichting van de gidsen, die onder meer de nadruk op de verschillende perioden legden.

Als afsluiting van de middag dankte de secretaris alle vrijwilligers voor hun inzet en volgde een hapje en een drankje.

Tegen 17.30 uur toog iedereen huiswaarts.

A. van Tongeren.