Uitgave 144 (augustus 2015)

Er is weer een nieuw nummer van het verenigingsblad verschenen. Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de tekst. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook aanmelden als lid. U krijgt dan alle verschenen nummers van dit jaar.

Dit nummer opent met de Nagedachtenis aan pastoor Jos van Vegchel. Een markant figuur in Hattem die ook veel in het tijdschrift van Heemkunde Hattem gepubliceerd heeft.

In het volgende artikel kijkt Jan de Vries terug op 35 jaar geschiedenis van Heemkunde Hattem.

Vereniging Heemkunde Hattem 35 jaar

Hij schetst een beeld van een bloeiende vereniging, Veel artikelen die in de loop der jaren in het ‘huisblad’ zijn verschenen passeren de revue. Ook de werkgroepen en de speciale uitgaven van het blad komen aan de orde.

Jan de Vries vervolgt zijn algemene artikel over de vereniging met bijzondere aandacht voor de vrijwilligers van de vereniging. 4 vrouwen die al heel lang actief betrokken zijn bij de vereniging zet hij in de schijwerper.

Vier vrijwilligers uitgelicht.

Door Jan de Vries

De eerste is mevrouw Riek Viering-Rorije die ongeveer vanaf 1985 actief is voor Heemkunde Hattem. Zij houdt zich bezig met het fotoarchief. Dat betekent archiveren en digitaliseren van foto’s en ansichtkaarten en de bijbehorende onderschriften. Hebt u nog oude foto’s of kaarten e.d. thuis? Bij Riek Viering kunt u ze kwijt.

De volgende dame is mevrouw Paula de Lange-Wijnhoven. Zij iis de bibliothecaresse van de vereniging sinds 2000. Zij beheert de bibliotheek van Heemkunde en heeft het kaartsysteem gedigitaliseerd zodat het zoeken naar een publicatie eenvoudig is.

Mevrouw Corry Even-Booij is de vrouw die ruim 17 jaar hoofdredacteur was van het verenigingsblad. Haar man, Rein Even, werd er in 1997 voor gevraagd, maar wilde dat niet en toen bood Corry Even zich aan. Met veel plezier heeft ze dit gedaan. In september 2014 heeft ze het stokje doorgegeven aan Berna Samsom-Borst.

De vierde vrijwilligster is mevrouw Truus Eghuizen- van Essen. Zij is al tientallen jaren actief in de vereniging, zoals ze zelf zegt :”Ik was net Haarlemmer olie, overal goed voor”. Ze werkte aan een kaartsysteem met alle gegevens van Hattemers van voor de invoering van de burgerlijke stand, ze is actief in de dialectgroep en ze ontvagt leerlingen van de basisschool om ze kennis te laten maken met de vereniging die de geschiedenis van Hattem probeert vast te leggen.

Herinneringen aan de familie Van den Belt aan hun Hattemer jaren. Deel 2

Geschreven door T. Eghuizen

Dit is een vervolg op een eerder deel dat in het Heemkundeblad is verschenen, waarin de geschiedenis van de familie Van den Belt wordt verteld door Jan. Jan (of John) emigreerde later naar Amerika. In dit verhaal vertelt Jan over zijn jeugd in Hattem.

Ün vimme riez’n veur bâkeer De Weerd”

Geschreven door D.J. van den Berg

Een onderwerp dat u misschien niet verwacht, maar het artikel gaat over het knotten van wilgen. En wat het verband nu is met bakker De Weerd moet u zelf maar lezen.

Door Eendracht Verbonden 80 jaar!

Geschreven door Willem Spannenberg.

Het Christelijk mannenkoor te Hattem is opgericht op 15 februari 1935. Willem Spannenberg heeft zich verdiept in de geschiedenis van het koor en een leuk verhaal geschreven over het wel wee in 80 jaar. Bij het artikel staan verschillende foto’s uit de begintijd en van nu.

Historisch kadaster van het schependom van Hattem, aflevering 20

Door M. van der Leeuw

De schrijver behandelt weer een stukje Hattem. Deze keer betreft het een perceel begrenst door de Nieuweweg, Grote Gracht en Vliegenstein.

Vanaf ca 1650 heeft de schrijver de eigenaren en de gebruiksaard van de grond geprobeerd op te sporen.

Samenvatting van de lezing gehouden door historicus Sander Wassing op 26 maart 2015

Door Edgar Andeweg

Tijdens de ledenvergadering op 26 maart heeft Sander Wassing een bijzonder interessante lezing gehouden over de Raad van Beroerten. Het is de tijd van Beeldenstorm en reformatie. Een woelige tijd die ook in Hattem zijn sporen naliet..

De muziektent in het Wilhelminapark

Geschreven door Riek Viering

Een kort overzicht met foto’s over de muziektent.

Fotoarchief zie ook 'wie helpt ons'

Werkgroep Volkskunde

2 Foto’s waarvan de namen worden gezocht van de gefotografeerde mensen. Uw informatie is zeer welkom en ook nodig om de archieven compleet te maken. In dit geval betreft het foto’s van D.E.V. waarvan de meeste namen bekend zijn.

d’ Attemer en ut weer

werkgroep dialect

Weerspreuken in dialect vertaalt in hetr Nederlands.

Bericht van het bestuur.september 2015

Voorzitter Yvonne Schepers-Mulder schrijft over de veranderingen in het bestuur