Uitgave 148 (augustus 2016)

Er is weer een nieuw nummer van het verenigingsblad verschenen. Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de tekst. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook aanmelden als lid. U krijgt dan alle verschenen nummers van dit jaar.

Dit nummer opent met enkele reacties op eerder verschenen artikelen.

Ten eerste een samenvatting van de reacties op ‘Het vertrek van de boeren uit de binnenstad van Hattem naar de Hoenwaard’, allerhande details blijken toch hier en daar net even iets anders te zijn.

Dan nog een reactie op ‘Het Rode Kruis, afdeling Hattem-Wapenveld’. Op een van de foto’s bij het artikel heeft iemand zijn moeder herkent en vult het artikel aan met enkele persoonlijke herinneringen uit die tijd.

De opening van dit nummer is voor:

Herinneringen van de familie Van den Belt aan hun Hattemer jaren, deel 5

Door T. Eghuizen

In nummer 142, 144, 146 en 147 zijn deel 1 tot en met 4 gepubliceerd. Het zijn de herinneringen van John van den Belt, die kort na de oorlog geëmigreerd is. Het verhaal geeft een mooie beschrijving van Hattem vlak voor, tijdens en na de oorlog. Ook wordt het dagelijks leven van die jaren beschreven in dit stuk.

Aansluitend aan het verhaal van de familie Van den Belt een verslagje van het bezoek van de 87-jarige oorspronkelijke schrijver Kees van den Belt uit Canada aan Heemkunde Hattem.

Schijnhuwelijk?

Door Dirk Locht

Een verhaal uit het begin van de 19e eeuw over het verhalen van de kosten van het gevangen houden van een inwoner van Hattem of was het toch Oldebroek? Kortom, het is niet duidelijk bij welke gemeente de provincie haar kosten kan declareren. Dat komt omdat de betreffende dame nogal reislustig was voordat ze gevangen kwam te zitten en ook of ze nu getrouwd was en met wie dan wel.

De stad Hattem

Dit stukje is overgenomen uit een aardrijkskundeboek voor de provincie Gelderland uit begin 19e eeuw. Het is een beschrijving van Hattem door J. van Wijk Roelandszoon, die onderwijzer was aan de stadskostschool vaan Hattem.

Het station Hattemerbroek

Dit is een bijdrage van de fotowerkgroep. Ditmaal een serie foto’s van station Hattemerbroek in de loop der tijd. Er is veel veranderd en nu is er alleen nog een foto.

Joan Derk van der Capellen en de Nederlandse democratie

In 2015 gaf dr. Ewout Klei een lezing over de politicus Joan Derk van der Capellen in de Andreaskerk te Hattem. Deze lezing werd georganiseerd door de Commissie Daendels in samenwerking met Heemkunde Hattem. De lezing is in dit nummer afgedrukt.

Dan volgen de vaste rubrieken, zoals:

Fotoarchief

Werkgroep fotoarchief

Dan nog een foto van de nieuwe zeilen van ‘De Fortuin’ mooi beschilderd door de kinderen van de basisscholen van Hattem.

Bericht van het bestuur september 2016

Voorzitter Yvonne Schepers-Mulder schenkt aandacht aan het overlijden van Paula de Lange. En blikt vooruit naar de winter wanneer de vereniging weer volop gaat draaien na de zomerrust.

En een bijdrage vanuit de bibliotheek.

Al met al weer een rijk gevuld nummer dat iedereen wel zou willen hebben. En dat kan!! Wordt lid voor maar 15 euro per jaar (binnen Hattem). U ontvangt dan elk kwartaal het blad en als welkom de dit jaar reeds verschenen nummers.

Hebt u herinneringen, een (familie)verhaal of een andere mogelijke bijdrage voor ons blad? Neem contact op met de redactie, dan kunnen we er misschien samen een artikel van maken.