Uitgave 152 (september 2017)

Er is weer een nieuw nummer van het verenigingsblad verschenen. Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de tekst. Het blad kunt u kopen, U kunt zich dan wenden tot de biblitheek van de vereniging, de heer John van der Werff, telefoon 038 4447404, of: via email: biblitheek@heemkundehattem.nl   of u kunt gebruik maken van ons bestelformulier voor uitgaven., maar u kunt zich natuurlijk ook aanmelden als lid. U krijgt dan alle eerder verschenen nummers van dit jaar.

De opening van dit nummer is:

Zeg het met bloemen

Door Jan van Dalfsen en Edgar Andeweg

Bloemenzaak Jolanda is vorig jaar gestopt. In dit artikel wordt het ontstaan en de geschiedenis van deze winkel beschreven. Janneke de Jong en Evert Hoogers vertellen het verhaal.

Nummerwisselaar of plaatsvervanger

Door Dirk Locht

De schrijver heeft in nummer 139 van juni 2014 een artikel geschreven onder de titel Waar is vaderman? Dit gaat over de wonderbaarlijke zwangerschappen van Antjen Grolleman.

Dirk Locht geeft nu aanvullende informatie over de vader van deze kinderen, Derk van der Worp.

Biografische schets van Gerrit Jan Jaspers (1881-1953)

Door Gerrit Liefers (kleinzoon)

De schrijver heeft het leven van Gerrit Jan Jaspers zorgvuldig uitgeplozen. Gerrit Jan was elektricien met een winkel op de Markt. Het was een heel goede vakman zonder zakelijk instinct.

Gy weet dat Hattems volk zig nooit liet onderdrukken’

Een scriptie over de verschillen in politieke literatuur tijdens de patriottentijd

Door Annemieke Samsom

Voor haar studie Nederlands aan de universiteit van Groningen heeft de schrijfster onderzoek gedaan naar de verschillen in politieke literatuur tijdens de patriottentijd. Voor het onderzoek is o.a. gebruik gemaakt van de volgende bronnen: De wraak Blaazende Faam, over de Wraakzugtige Geweldenaaryen gepleegd aan HATTEM, en de daar nog in geblevene manschap; Helden-zang op de defensie van Hattem en In Navolging der Rymtrant van den Ridder Cats.

Enkele aantekeningen bij de restauratie van het voormalig Daendelshuis aan het Warme Land te Hattem

Door Dick Spoel

Het stuk is geschreven in 1964. Dick Spoel was een bouwkundige met veel kennis van historische bebouwing. Hij beschrijft in dit stuk de staat van het gebouw voor de restauratie en wat er bij de restauratie van omstreeks 1960 nog aanwezig was aan oude elementen.

Ook beschrijft hij de manier waarop de restauratie is aangepakt.

Dan volgen de vaste rubrieken, zoals:

Fotoarchief

Een aantal foto’s die genomen zijn bij het huwelijk van jonkheer Adraan van Riemsdijk en Aurelia van Heeckeren van Molecaten op donderdag 31 maart 1938.

Ook wordt er informatie gevraagd over foto’s uit de familie Keijl. Zie verder Wie helpt ons.

Weet u namen? Geef ze door aan de werkgroep fotoarchief

Bericht van het bestuur september 2017

Voorzitter Yvonne Schepers-Mulder kijkt terug op het voorbije kwartaal.

Nieuwe informatieve fietsroute langs architectuurmonumenten rondom Hattem

Door Bas Dane

Donderdag 4 mei is het eerste nexemplaar van de Fietsroute overhandigd aan wethouder mevrouw Tichlaar.het boekje is samengesteld door de monumentenwerkgroep. De route is ca. 17 km.

Al met al weer een rijk gevuld nummer dat iedereen wel zou willen hebben. En dat kan!! Wordt lid voor maar 17,50 euro per jaar (binnen Hattem). U ontvangt dan elk kwartaal het blad en als welkom de dit jaar reeds verschenen nummers.