Uitgave 154 (april 2018)

Er is weer een nieuw nummer van het verenigingsblad verschenen, en wat voor een!! Geheel nieuw van opzet en in kleur. Doe uw familie, vrienden of kinderen eens een jaarabonnement cadeau op een verjaardag of bij een andere gelegenheid. Voor leden buiten Hattem kost dat 27,50 euro.

Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de inhoud van het blad. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook zelf aanmelden als lid. In Hattem kost dat 17,50 euro per jaar. U krijgt dan alle eerder verschenen nummers van dit jaar.

De opening van dit nummer is:

Ter nagedachtenis aan Brigitte Höer-Anneveld

Op 19 november 2017 overleed de secretaris van Heemkunde Hattem. Zij was van grote betekenis voor de vereniging.

Hattem in de zeventiende eeuw

Indrukken uit bijzondere archiefstukken

Deel VIII

De tafel of bank van lening

Door Evert de Jonge

De schrijver heeft zich verdiept in oude archieven. Deze keer gaat het verhaal over pandjesbazen en kredieten. Ook Hattem had een bank van lening tot 1785.

Beetgenomen?

Is het nu IJsel of IJssel

Door Harry Koopman

Een leuk verhaal over de schrijfwijze van IJssel of IJsel. In de loop der tijden is de schrijfwijze nogal vrijblijvend geweest blijkt uit het stukje van Harry Koopman. Een paar treffende voorbeelden onderschrijven deze mening.

Gerrit Jan Liefers

Door Gerit Jan Liefers (kleinzoon)

Een zoektocht naar de voorouders. In het artikel schets de schrijver een tijdsbeeld rond zijn familie.

Bram van de Loosdrecht

Door Jan van Dalfsen

Veel middenstanders in Hattem sluiten hun zaak. Soms wegens gebrek aan klandizie, soms omdat de eigenaar de leeftijd heeft bereikt om met pensioen te gaan. Bram van de Loosdrecht behoort tot de laatste categorie. Na ruim 40 jaar zilversmid in Hattem is hij er mee gestopt. Hij gaat, samen met zijn vrouw, zeilen.

Uit mijn vaders fotocollectie

Door Truus Eghuizen en B. Heideveld-Kroeze

In aanvulling op een artikel in Heemkunde 149, een aantal foto’s die genomen zijn in de TIMA-fabriek.

Doar zit een luchien an

Werkgroep dialect

Voor de echte Hattemer een stukje in het ‘plat’.

Historisch kadaster van het schependom van Hattem

Aflevering 22

Door M. van der Leeuw

De schrijver legt weer een stukje Hattem onder het vergrootglas. Hij beschrijft nauwkeurig de geschiedenis van het betreffende stukje grond. Deze keer betreft het Vliegenstein en omgeving.

Dan volgen de vaste rubrieken, zoals:

Fotoarchief

Werkgroep fotoarchief

Een aantal foto’s van schoolklassen, een sportevenement en een paar foto’s genomen bij onbekende gelegenheid. Weet u namen? Geef ze door aan de werkgroep fotoarchief.

Informatie gezocht

Redactie

Namens een aantal personen zoekt de redactie naar informatie over: een oude foto, over onderduikers en een huwelijk in 1938

Bericht van het bestuur december 2017

Voorzitter Yvonne Schepers-Mulder kijkt terug op het voorbije jaar tijdens de nieuwjaarsreceptie op 31 januari 2018

Al met al weer een rijk gevuld nummer dat iedereen wel zou willen hebben. En dat kan!! Wordt lid voor maar 17,50 euro per jaar (binnen Hattem). U ontvangt dan elk kwartaal het blad en als welkom de dit jaar reeds verschenen nummers. Of geef eens een origineel cadeau: een jaarabonnement op ons blad.

Hebt u herinneringen, een (familie)verhaal of een andere mogelijke bijdrage voor ons blad? Neem contact op met de redactie, dan kunnen we er misschien samen een artikel van maken.