Uitgave 155 (juni 2018)

Er is weer een nieuw nummer van het verenigingsblad verschenen, en wat voor een!! Ook nu weer geheel in kleur. Doe uw familie, vrienden of kinderen eens een jaarabonnement cadeau op een verjaardag of bij een andere gelegenheid. Voor leden buiten Hattem kost dat 27,50 euro.

Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de inhoud van het blad. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook zelf aanmelden als lid. In Hattem kost dat 17,50 euro per jaar. U krijgt dan alle eerder verschenen nummers van dit jaar.

De opening van dit nummer is een gedicht van Irene Liefers dat zij schreef ter gelegenheid van de poëziemiddag die in oktober 2017 gehouden werd in de Dijkpoort. De titel is:

Dijkpoort

Het volgende artikel is:

De Christelijk Gemengde Zangvereniging Jubilate Deo

bestaat vijfenzeventig jaar

Door Gerrit Scholten

De schrijver vertelt over het ontstaan, de ontwikkeling en het repertoire van de zangvereniging door de loop van de jaren.

De Zwarte Kip is nog steeds een bekende naam in Hattem. Veel mensen kennen wel iemand die er gewerkt heeft of heeft er zelf nog gewerkt. Nu wordt het verhaal van de Zwarte Kip verteld.

De Zwarte Kip

Door Gerrit Kouwenhoven en Edgar Andeweg

Ca. 135 jaar bedrijfsgeschiedenis van een voor Hattem belangrijke industrie.

Namen voor de fietspaden rondom de ijsbaan

Door Gerrit Kouwenhoven

Rondom de nieuwe ijsbaan heeft de gemeente drie nieuwe fietspaden een naam gegeven. De schrijven gaat in op de geschiedkundige achtergrond van de namen.

Voor de liefhebbers een gedichtje in dialect:

Wóensdagmiddeg

Door de werkgroep dialect

Daarbij ook een oproep om de werkgroep te komen versterken om het Hattems dialect te behouden

Historisch kadaster van het schependom van Hattem

Aflevering 23

Door M. van der Leeuw

De schrijver legt weer een stukje Hattem onder het vergrootglas. Hij beschrijft nauwkeurig de geschiedenis van het betreffende stukje grond. Deze keer betreft het De Bongerd en omgeving.

Dan volgen de vaste rubrieken, zoals:

Fotoarchief

Werkgroep fotoarchief

Een aantal foto’s van de avondvierdaagse. Weet u namen? Geef ze door aan de werkgroep fotoarchief.

Gesignaleerd

Redactie

Gerrit Kouwenhoven bespreekt het onlangs verschenen boek over het Apeldoorns Kanaal. Het boek mis van de hand van Rick Scholten. De titel is Geschiedenis van het Apeldoorns Kanaal

Een ander onlangs verschenen boek is geschreven door W.J. Muller. De titel is Vort Vort Bonnaparte – Leve de Koning

De schrijver heeft een samenvatting van hoofdstuk 2 gemaakt dat in dit nummer is opgenomen

Bericht van het bestuur

Voorzitter Yvonne Schepers-Mulder kijkt terug op de ledenvergadering van april. Zij doet ook een oproep om zich te melden voor een van de vele werkzaamheden die binnen de vereniging gedaan kunnen worden

Afscheid van Riek Viering

Door Hanny van der Zwaan

35 jaar actief voor de vereniging, maar nu dwingt haar gezondheid haar haar bezigheden over te dragen aan een ander.