Uitgave 156 (september 2018)

Er is weer een nieuw nummer van het verenigingsblad verschenen, en wat voor een!! Met de nieuwe drukker en vernieuwde opzet was het nog een paar nummers zoeken naar de juiste vorm, maar de redactie is nu dicht bij hetgeen hun voor ogen stond. Ook nu weer een nummer geheel in kleur. Doe uw familie, vrienden of kinderen eens een jaarabonnement cadeau op een verjaardag of bij een andere gelegenheid. Voor leden buiten Hattem kost dat 27,50 euro.

Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de inhoud van het blad. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook zelf aanmelden als lid. In Hattem kost dat 17,50 euro per jaar. U krijgt dan alle eerder verschenen nummers van dit jaar.

De opening van dit nummer is:

Hattem in de zeventiende eeuw

Deel IX

De strijd tussen Deventer en Hattem over de Katentol (1597-1612)

Door Evert de Jonge

Een gedetailleerd artikel over de jarenlange strijd over het tolrecht op de IJssel tussen Deventer en Hattem. Het ontaardde zelfs in een gewelddadig conflict met het kapen van schepen door Hattem en Deventer. Gelukkig allemaal zonder gewonden. Na 20 jaar strijd kwamen beide steden eindelijk tot een akkoord.

Het volgende artikel is:

Klaas Toornstra, burgemeester van Hattem

Het artikel beslaat het voorwoord en hoofdstuk 17 van de memoires van burgemeester Toornstra die in 1972 zijn verschenen onder de titel ‘Van onderwijzer tot burgemeester’. Het betreft dan zijn Hattemse periode als burgemeester van 1948-1960. Een woelige periode in het teken van wederopbouw.

De kerk is altijd een gevoelig onderwerp. In dit nummer:

Tweestrijd in Hervormd Hattem

Deel 1

Door Gerrit Jan Liefers

Een stukje kerkgeschiedenis vol meningsverschillen en de botsing tussen de behoudende stroming en de meer progressieve kerkleden. Het stuk beslaat de periode tussen 1920 en 1950.

Geschiedenis van de accordeon- en mandolinevereniging IDUNA

Ruim 40 jaar geleden gaf IDUNA zijn eerste uitvoering. Voor een aantal leden een goede reden om de geschiedenis van de eerste 40 jaar vast te leggen. Rustige verenigingsjaren, maar ook jaren met problemen. In eerste instantie was het ook een toneelvereniging, maar wegens gebrek aan toneelspelende leden is in de tachtiger jaren deze activiteit gestopt.

Voor de liefhebbers een stukje in dialect:

Zo dronknd as ‘n kenon

Door de werkgroep dialect

Uit de Homoet van 1928

Door Dirk Locht

Een aantal plaatselijke berichten uit de Homoet van juli, augustus en september 1928

Historisch kadaster van het schependom van Hattem

Aflevering 24

Door M. van der Leeuw

De schrijver legt weer een stukje Hattem onder het vergrootglas. Hij beschrijft nauwkeurig de geschiedenis van het betreffende stukje grond. Deze keer betreft het Eijerdijk en omgeving.

Dan volgen de vaste rubrieken, zoals:

Fotoarchief

Werkgroep fotoarchief

Een aantal foto’s van Hattemse binnenstad in diverse tijdvakken. Weet u namen? Geef ze door aan de werkgroep fotoarchief.

Gesignaleerd

Redactie

Gerrit Kouwenhoven bespreekt het proefschrift van Petra Teunissen betreffende Clare Lennart. Ze is in 1899 in Hattem geboren onder de naam, Clara Helena Klaver en was schrijfster.

Verder melding van een systeem voor het nagaan van uw afstamming en de verschijning van een oude, de oudste, kadastrale kaart uit 1832 op internet.

Bericht van het bestuur

Voorzitter Yvonne Schepers-Mulder vooruit naar het Dikke Tinne festival op 22 september a.s.