Uitgave 158 (maart 2019)

Er is weer een nieuw nummer van het verenigingsblad verschenen, en wat voor een!! Met de nieuwe drukker en vernieuwde opzet was het nog een paar nummers zoeken naar de juiste vorm, maar de redactie lijkt nu het blad dat hun voor ogen stond te hebben bereikt. Ook nu weer een nummer geheel in kleur. Doe uw familie, vrienden of kinderen eens een jaarabonnement cadeau op een verjaardag of als kerstgeschenk. Voor leden buiten Hattem kost dat 27,50 euro.

Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de inhoud van het blad. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook zelf aanmelden als lid. In Hattem kost dat 17,50 euro per jaar. U krijgt dan alle eerder verschenen nummers van dit jaar.

De opening van dit nummer is:

Ter nagedachtenis aan Dirk Locht

Een zeer actief en betrokken lid is helaas overleden. Dirk heeft heel veel gedaan voor de vereniging en hij zal gemist worden.

De kerk is altijd een gevoelig onderwerp. In dit nummer deel 3:

Tweestrijd in Hervormd Hattem

Door Gerrit Jan Liefers

Een stukje kerkgeschiedenis vol meningsverschillen en de botsing tussen de behoudende stroming en de meer progressieve kerkleden. Het stuk gaat over de modernisering van het gebouw. De verwarming wordt aangelegd, net zoals elektriciteit. Ook wordt er een nieuw orgel gebouwd en de kerkbode wordt ingevoerd. Het benoemen van nieuwe predikanten blijft een heikel punt.

Dan heel iets anders:

Speurtocht naar het verleden van mijn grootouders Toon Bloemendal en Toos Laarman

Deel I

door R.A.M. van der Molen (kleindochter)

Garage Bloemendal zal bij de meeste Hattemers nog wel bekend zijn. De kleindochter van de laatste eigenaar heeft de familiegeschiedenis uitgeplozen en dat levert een leuke verhaal op.

De maatschappij verandert tegenwoordig heel snel, maar ook onze voorouders kregen met veranderingen te maken. Harry Koopman schreef het op:

200 jaar maatschappelijke verandering, zoals mijn familie die ervaren moet hebben

Door Harry koopman

De speurtocht begint omstreeks 1780, een tijd waarin veel armoede werd geleden. En dat de familie katholiek was, is in die tijd ook geen pluspunt. In deze aflevering de verhuizing van Twenthe naar Hattem.

DOS bestaat 50 jaar:

Vijftig jaar biljartvereniging Door Oefening Sterk (DOS)

Door R. Seegers

Het reilen en zeilen van de biljartvereniging DOS op papier gezet door R. Seegers. Veel verhuizingen in de loop der jaren.

Eigenlijk ook een vaste rubriek in het blad is de minutieuze wijze waarop de schrijver de geschiedenis van een stukje grond door de eeuwen heen uitpluist. De schrijver behandelt een stukje aan Dorpsweg.

Bericht van het bestuur

Voorzitter Yvonne Schepers-Mulder spreekt op de nieuwjaarsbijeenkomst en kijkt daarbij terug op het afgelopen jaar. Ook een oproep van de voorzitter om in de vacatures in het bestuur te voorzien. Een paar belangrijke posten zijn vacant, iets voor U?

Al met al weer een rijk gevuld nummer dat iedereen wel zou willen hebben. En dat kan!! Wordt lid voor maar 17,50 euro per jaar (binnen Hattem). U ontvangt dan elk kwartaal het blad en als welkom de dit jaar reeds verschenen nummers. Of geef eens een origineel cadeau: een jaarabonnement op ons blad.