Uitgave 159 (juni 2019)

Er is weer een nieuw nummer van het verenigingsblad verschenen, en het ziet er weer mooi uit met interessante artikelen. Voor elk wat wils. Ook nu weer een nummer geheel in kleur. Doe uw familie, vrienden of kinderen eens een jaarabonnement cadeau op een verjaardag of als kerstgeschenk. Voor leden buiten Hattem kost dat 27,50.

Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de inhoud van het blad. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook zelf aanmelden als lid. In Hattem kost dat 17,50 euro per jaar. U krijgt dan alle eerder verschenen nummers van dit jaar.

De opening van dit nummer is:

Ter nagedachtenis aan Truus Eghuizen

Een zeer actief en betrokken lid is helaas overleden. Truus heeft heel veel gedaan voor de vereniging. Van bijna alle werkgroepen is zij lid geweest, maar in de vereniging zullen vooral de dialectwerkgroep en het fotoarchief haar erg missen.

Jaap Neuteboom- viojftig jaar dirigent

Door Gerrit Scholten

Bij het afscheid van Jaap Neuteboom als dirigent een artikel waarin de loopbaan van Jaap wordt belicht. In Hattem, maar ook daarbuiten, heeft Jaap Neuteboom als docent, koor- en orkestleider veel betekend. Ook was hij 50 jaar stadsbeiaardier in Hattem. 10 november 2018 nam hij afscheid met een uitvoering van het oratorium Elias van Bartholdy in de Open Poort.

Dan het vervolg van::

Speurtocht naar het verleden van mijn grootouders Toon Bloemendal en Toos Laarman

Deel 2

door R.A.M. van der Molen (kleindochter)

Garage Bloemendal zal bij de meeste Hattemers nog wel bekend zijn. De kleindochter van de laatste eigenaar heeft de familiegeschiedenis uitgeplozen en dat levert een leuke verhaal op. Deze aflevering het vervolg van de tocht van de familie door het leven van tuinbaas en hoofd van de huishouding tot de bloemenwinkel in Wassenaar.

De maatschappij verandert tegenwoordig heel snel, maar ook onze voorouders kregen met veranderingen te maken. Harry Koopman schreef het op:

200 jaar maatschappelijke verandering, zoals mijn familie die ervaren moet hebben

Deel 2

Door Harry koopman

De speurtocht begint omstreeks 1780, een tijd waarin veel armoede werd geleden. En dat de familie katholiek was, is in die tijd ook geen pluspunt. In deze aflevering de verhuizing van Twenthe naar Hattem.

In deze aflevering komen de verhalen uit Hattem aan bod vanaf ca. 1800.

Bij de landingen in Normandië was ook een Hattemer betrokken

De geschiedenis van Willem Jacob van Stockum

(Hattem, 30 november 1910 – Laval, 10 juni 1944)

Door Herman van Keulen

Hij woonde weliswaar maar kort in Hattem, maar is er wel geboren. De schrijver heeft deze geschiedenis uitgeplozen. Kort voor zijn geboorte kwamen zijn ouders vanuit Indië in Hattem wonen. Vanwege zijn werkzaamheden bij het ministerie van Oorlog verhuisden zij al in 1912 naar Rijswijk.

Op 10 juni 1944 werd het vliegtuig van W.J. Van Stockum door Duits afweergeschut boven Frankrijk geraakt.

Gesignaleerd

In deze aflevering bespreekt Gerrit Kouwenhoven een boek dat in het kader van de tentoonstelling ‘Pittoresk Hattem’ door het Voermanmuseum is uitgegeven.

Bericht van het bestuur

Voorzitter Yvonne Schepers-Mulder kijkt terug op de ledenvergadering van 27 maart. Zij doet een dringende oproep voor vrijwilligers in het bestuur. Door het vertrek van verschillende mensen zijn er vacatures die dringend vervuld moeten worden

Al met al weer een rijk gevuld nummer dat iedereen wel zou willen hebben. En dat kan!! Wordt lid voor maar 17,50 euro per jaar (binnen Hattem). U ontvangt dan elk kwartaal het blad en als welkom de dit jaar reeds verschenen nummers. Of geef eens een origineel cadeau: een jaarabonnement op ons blad.

Hebt u herinneringen, een (familie)verhaal of een andere mogelijke bijdrage voor ons blad? Neem contact op met de redactie, dan kunnen we er misschien samen een artikel van maken.