Uitgave 160 (september 2019)

TIJDSCHRIFT HEEMKUNDE HATTEM NUMMER 160, september 2019

Er is weer een nieuw nummer van het verenigingsblad verschenen, en het ziet er weer mooi uit met interessante artikelen. Voor elk wat wils. Ook nu weer een nummer geheel  in kleur. Doe uw familie, vrienden of kinderen eens een jaarabonnement cadeau op een verjaardag of als kerstgeschenk. Voor leden buiten Hattem kost dat 27,50.

Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de inhoud van het blad. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook zelf aanmelden als lid. In Hattem kost dat 17,50 euro per jaar. U krijgt dan alle eerder verschenen nummers van dit jaar.

De opening van dit nummer is:

Vijftig jaar biljartvereniging DOS

(Door Oefening Sterk)

Slot

Door R. Seegers

Deel 1 verscheen in Heemkunde Hattem nummer 158, dat ging over de oprichting en de eerste jaren. In dit slot kunt u lezen hoe het verder ging met de vereniging tot en met de opening van een geheel nieuw, eigen onderkomen: De Triangel

Hierna een vervolg op een eerder verschenen artikel over:

De Zwarte Kip

door Edgar Andeweg

Na het artikel in Heemkunde Hattem nummer 155 over De Zwarte Kip kwamen er reacties van mensen die er gewerkt hadden. Dit was de aanleiding er nog een artikel over te schrijven. In de reacties was een terugkerend punt, de prettige werksfeer op het bedrijf.

In net volgend stuk kruipt de schrijver Harry Tijssen in de huid van Berend Tijssen in 1786

Patriottenmonoloog van Berend Tijssen

Door Harry Tijssen

Hattem werd belegerd door de troepen van stadhouder Willem V. het was een jaar om nooit te vergeten. Een memorabel jaar waarin ook Daendels een rol speelt.

26 september a.s. wordt op NPO 2 om 20.25 uur een programma uitgezonden dat deze tijd behandelt. Het is aflevering 3 van de serie “Achter de Dijken: Vrijheid”.

Dan het vervolg van de speurtocht van R.A.M. van der Molen naar haar grootouders

Speurtocht naar het verleden van mijn grootouders

Toon Bloemendal en Toos Laarman

Van dienstbetrekking bij de adel tot eigenaren van Garage Bloemendal

Door R.A.M. van der Molen

Deel 3

Langzamerhand komt de familie Bloemendal in Hattem en 1933 vraagt Toon Bloemendal vergunning voor de bouw van een garage aan de Apeldoornschen weg. Hoe dat verder gaat kunt u lezen in dit leuke stuk.

Tweehonderd jaar maatschappelijke veranderingen,

Zoals mijn familie die ervaren moet hebben

Deel 3

Door Harry Koopman

De telg uit de bakkersfamilie Koopman, Harry Koopman, heeft de familiegeschiedenis uitgeplozen en voor Heemkunde Hattem op schrift gesteld. Deel 3 gaat over de tijd rond 1900.

Een bijdrage van de werkgroep Fotoarchief:

Kampeerboerderij Christiania

Mevrouw Van Heeckeren van Molecaten reageerde op een eerder gepubliceerde foto in Heemkunde Hattem 157. Een onbekend stukje geschiedenis over de kampeerboerderij op het landgoed Molecaten

Historisch kadaster van het schependom van Hattem

Aflevering 27

Door M. van der Leeuw

De schrijver vult weer een stukje kadastrale geschiedenis van Hattem in. Deze keer eenj stukje Dorpsweg en aansluitend langs de Waa.

Gesignaleerd

In deze aflevering bespreekt Gerrit Kouwenhoven een boek dat in het kader van de tentoonstelling ‘Pittoresk Hattem’ door het Voermanmuseum is uitgegeven.

Bericht van het bestuur

Voorzitter Yvonne Schepers-Mulder schenkt aandacht aan enkele actuele onderwerpen die ook in geschiedkundig opzicht van belang zijn

Al met al weer een rijk gevuld nummer dat iedereen wel zou willen hebben. En dat kan!! Wordt lid voor maar 17,50 euro per jaar (binnen Hattem). U ontvangt dan elk kwartaal het blad en als welkom de dit jaar reeds verschenen nummers. Of geef eens een origineel cadeau: een jaarabonnement op ons blad.

Hebt u herinneringen, een (familie)verhaal of een andere mogelijke bijdrage voor ons blad? Neem contact op met de redactie, dan kunnen we er misschien samen een artikel van maken.

Andere samenvattingen inzien?

Klik hier voor een overzicht van eerdere uitgaven