Uitgave 161 (december 2019)

TIJDSCHRIFT HEEMKUNDE HATTEM NUMMER 161, december 2019

Er is weer een nieuw nummer van het verenigingsblad verschenen, en het ziet er weer mooi uit met interessante artikelen. Voor elk wat wils. Ook nu weer een nummer geheel in kleur. Doe uw familie, vrienden of kinderen eens een jaarabonnement cadeau op een verjaardag. Voor leden buiten Hattem kost dat 27,50.

Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de inhoud van het blad. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook zelf aanmelden als lid. In Hattem kost dat 17,50 euro per jaar. U krijgt dan alle eerder verschenen nummers van dit jaar.

De opening van dit nummer is:

Herinneringen aan de aspergevelden in Hattem

Door Herman Stukker

De schrijver haalt een stukje geschiedenis boven water dat bij maar heel weinig mensen bekend is. Strikt genomen lagen deze velden in de gemeente Oldebroek, maar er werkten ook Hattemers (vaak kinderen). De velden lagen in het gebied dat nu het natuurgebied is, vanaf Hattem gezien, net achter de A50 en nter plaatse van de A50.

Hierna een vervolg op een eerder verschenen artikel over:

Speurtocht naar het verleden van mijn grootouders Toon Bloemendal en Toos Laarman

Van dienstbetrekking bij de adel tot eigenaren van Garage Bloemendal

door R.A.M. van der Molen

Dit deel gaat over de tijd voor de tweede wereldoorlog. Garage Bloemendal groeit en krijgt de vorm zoals velen het nog in de herinnering zullen hebben.

Tweehonderd jaar maatschappelijke veranderingen,

Zoals mijn familie die ervaren moet hebben

Door Harry Koopman

De telg uit de bakkersfamilie Koopman, Harry Koopman, heeft de familiegeschiedenis uitgeplozen en voor Heemkunde Hattem op schrift gesteld. Deel 4 gaat over de tijd rond 1930. De IJsselbrug wordt gebouwd en dat zorgt voor vele veranderingen voor der bakkersfamilie.

De levensloop van de heer Frededric Adolph Hoefer

Door Dolf Moesker

Een man die veel betekend heeft voor Hattem, was de zoon van een dominee, maar koos zelf voor een heel andere loopbaan. Hij koos voor de KMA, maar zijn militaire loopbaan was kort. Na een val van een paard werd hij afgekeurd en kwam in 1892 in Hattem wonen. Wordt vervolgd.

De schrijver vult weer een stukje kadastrale geschiedenis van Hattem in. Deze keer een stukje Dorpsweg en aansluitend langs de Waa. Dit sluit aan bij het stukje dat in het vorige nummer is behandeld.

Bijdrage werkgroep Fotoarchief

Enkele resultaten en een nieuwe oproep betreffende oude foto’s.

Bericht van het bestuur

Voorzitter Yvonne Schepers-Mulder schenkt aandacht aan de situatie van het bestuur en vraagt dringend om versterking.

Vrijwilligersuitje

Een verslag van het jaarlijkse uitje voor de vrijwilligers.

Al met al weer een rijk gevuld nummer dat iedereen wel zou willen hebben. En dat kan!! Wordt lid voor maar 17,50 euro per jaar (binnen Hattem). U ontvangt dan elk kwartaal het blad en als welkom de dit jaar reeds verschenen nummers. Of geef eens een origineel cadeau met Kerst of een verjaardag: een jaarabonnement op ons blad.

Andere samenvattingen inzien?

Klik hier voor een overzicht van eerdere uitgaven