Uitgave 162 (maart 2020)

TIJDSCHRIFT HEEMKUNDE HATTEM NUMMER 162, maart 2020

Er is weer een nieuw nummer van het verenigingsblad verschenen, en het is een beetje feestelijk nummer, want vereniging Heemkunde Hattem bestaat 40 jaar. Ook in dit nummer weer voor elk wat wils en alles in kleur. Doe uw familie, vrienden of kinderen eens een jaarabonnement cadeau op een verjaardag. Voor leden buiten Hattem kost dat 27,50.

Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de inhoud van het blad. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook zelf aanmelden als lid. In Hattem kost dat 17,50 euro per jaar. U krijgt dan alle eerder verschenen nummers van dit jaar.

De opening van dit nummer is:

Veertig jaar Vereniging Heemkunde Hattem

In krantenartikelen de geboorte van de vereniging

Dan reacties op het artikel over de aspergevelden in Hattem uit het voorgaande nummer:

Herinneringen aan de aspergeteelt in Hattem

Door Jan van Enk

Een aanvulling op het artikel van Herman Stukker. Jan van Enk werkte er ook zelf en heeft zijn herinnering ook opgeschreven. Ook Jan Buzepol werkte er.

Vervolgens een stukje over de strijd tussen landeigenaar en pachter:

Vechten met de baron

Geschillen tussen Lambert Oosterbroek en Evert Willem van Heeckeren

Door Aat Oosterbroek

Het speelt rond 1800. In 1791 pacht Lambert Oosterbroek pacht een watermolen van de baron. Het waren slechte tijden en de zaken gaan niet voorspoedig, dat geeft veel problemen met rechtszaken en deurwaarders.

In Heemkunde Hattem 161 verscheen het eerste deel over de heer Hoefer. In dit nummer het slot.

De levensloop van de heer Frededric Adolph Hoefer

Slot

Door Dolf Moesker

De levensloop van de heer Hoefer wordt verder gevolgd en zijn betekenis voor Hattem geduid.

Hierna een vervolg in de reeks over garage Bloemendal.

Speurtocht naar het verleden van mijn grootouders Toon Bloemendal en Toos Laarman

Van dienstbetrekking bij de adel tot eigenaren van Garage Bloemendal

door R.A.M. van der Molen

Deel 5

Het heeft even wat geduurd, maar nu komen garage Bloemendal en Hattem helemaal in beeld.

200 jaar maatschappelijke veranderingen,

Zoals mijn familie die ervaren moet hebben

Deel 5

Door Harry Koopman

De telg uit de bakkersfamilie Koopman, Harry Koopman, heeft de familiegeschiedenis uitgeplozen en voor Heemkunde Hattem op schrift gesteld. Deel 5 gaat over de tijd vanaf 1931, tot de beëindiging van de bakkerij. De moderne tijd doet zij intrede en dan blijkt dat er veel te veel bakkerijen zijn

Bericht van het bestuur

Voorzitter Yvonne Schepers-Mulder schenkt aandacht aan de presentatie van de Canon van Hattem. Een gebeurtenis waar lang naar uitgezien is en die nu online is te raadplegen.

Jan van Dalfsen heeft een verslag geschreven over de nieuwjaarsreceptie die voorafgaand werd gehouden aan de presentatie van de Canon en neemt natuurlijk de presentatie ook nog even mee.

Al met al weer een rijk gevuld nummer dat iedereen wel zou willen hebben. En dat kan!! Wordt lid voor maar 17,50 euro per jaar (binnen Hattem). U ontvangt dan elk kwartaal het blad en als welkom de dit jaar reeds verschenen nummers. Of geef eens een origineel cadeau met Kerst of een verjaardag: een jaarabonnement op ons blad.

Hebt u herinneringen, een (familie)verhaal of een andere mogelijke bijdrage voor ons blad? Neem contact op met de redactie, dan kunnen we er misschien samen een artikel van maken.