Uitgave 163 (juni 2020)

TIJDSCHRIFT HEEMKUNDE HATTEM NUMMER 163, juni 2020

Er is weer een nieuw nummer van het verenigingsblad verschenen. Ook in dit nummer weer voor elk wat wils en alles in kleur. Doe uw familie, vrienden of kinderen eens een jaarabonnement cadeau op een verjaardag. Voor leden buiten Hattem kost dat 27,50.

Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de inhoud van het blad. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook zelf aanmelden als lid. In Hattem kost dat 17,50 euro per jaar. U krijgt dan alle eerder verschenen nummers van dit jaar.

Zoals gebruikelijk opent het nummer met een woord van de voorzitter, waarin ze de huidige toestand met corona en alle gevolgen van dien onder de loep neemt.

Het eerste artikel van dit nummer is:

Vechten met de baron

Geschillen tussen Lambert Oosterbroek en Evert Willem van Heeckeren

Door Aat Oosterbroek

Voor de rechtbank worden de geschillen tenslotte uitgevochten. Het is een langdurige geschiedenis. Het begint op 3 maart 1802 met een dagvaarding en het eindigt met een vonnis op 24 februari 1804. Lambert Oostenbroek krijgt tenslotte 100 gulden toegewezen. De kosten zijn voor ieders eigen rekening, voor Lambert is het te hopen dat er nog iets overbleef onder de streep, maar dat vertelt de geschiedenis niet.

Nagelhout, een bekende naam in Hattem. Van houtzagerij tot bouwmarkt.

Nagelhout: een begrip in Hattem

Geschiedenis van een houtzagerijbedrijf te Hattem, zoals verteld door Hendrikus (Henk) Nagelhout

Door Jan van Dalfsen en Dries Jonker

Op 93-jarige leeftijd is Henk Nagelhout op 28 maart 2019 overleden. Net voor zijn overlijden heeft hij de geschiedenis van het bedrijf kunnen vertellen. Het begint in 1922 aan de Gelderse Dijk als zagerij. Later verhuisde het bedrijf naar de Hessenweg, veel oudere Hattemers zullen zich dat wel herinneren. Menigeen heeft een keuken gekocht bij het bedrijf. Rond 2000 stopt het bedrijf, Formido kan nog gezien worden als uitvloeisel  van het bedrijf

Vervolgens het slot van de familie Bloemendal.

Speurtocht naar het verleden van mijn grootouders Toon Bloemendal en Toos Laarman

Van dienstbetrekking bij de adel tot eigenaren van Garage Bloemendal

door R.A.M. van der Molen

Het zesde deel van dit verhaal. Ton Bloemendal wordt succesvol Renaultdealer in Hattem. Wegens gezondheidsproblemen wordt het bedrijf in 1993 beëindigd en overgenomen door Ovink uit Zwolle.

200 jaar maatschappelijke veranderingen,

Zoals mijn familie die ervaren moet hebben

Door Harry Koopman

De telg uit de bakkersfamilie Koopman, Harry Koopman, heeft de familiegeschiedenis uitgeplozen en voor Heemkunde Hattem op schrift gesteld. Het slot gaat over de tijd vanaf 1950, tot de beëindiging van de bakkerij in 1980. Een tijd van hard werken voor weinig geld en veel concurrenten en niet vol te houden.

Nieuwe wieken voor molen De Fortuin

Door Geert Jonker

Molen De Fortuin heeft vanaf september 2017 enige tijd niet gedraaid. Dit werd veroorzaakt door gecorrodeerde roeden. Sinds april 2019 is de molen weer volledig functioneel. Geert Jonker vertelt het verhaal achter de restauratie.

De SPAR-supermarkt in de Kerkstraat

Door fam. P. Postma

Een begrip in Hattem: De SPAR. Nog steeds zeg ik wel eens als ik naar de stad ga met de auto: ‘even parkeren achter De SPAR.’ Vanaf 1961 tot 1987 was in het pand dat later Blokker werd (inmiddels ook al weer weg) de SPAR gevestigd. Familie Postma vertelt het verhaal.

Hattem bevrijd in foto’s

Werkgroep fotoarchief

75 jaar bevrijding in foto’s.

Historisch kadaster van het schependom van Hattem

Aflevering 29

Door M. van der Leeuw

De eigenaren van het gebied tussen de Hessenweg en de Waa

Al met al weer een rijk gevuld nummer dat iedereen wel zou willen hebben. En dat kan!! Wordt lid voor maar 17,50 euro per jaar (binnen Hattem). U ontvangt dan elk kwartaal het blad en als welkom de dit jaar reeds verschenen nummers. Of geef eens een origineel cadeau met Kerst of een verjaardag: een jaarabonnement op ons blad.

Hebt u herinneringen, een (familie)verhaal of een andere mogelijke bijdrage voor ons blad? Neem contact op met de redactie, dan kunnen we er misschien samen een artikel van maken.