Uitgave 164 (september 2020)

TIJDSCHRIFT HEEMKUNDE HATTEM NUMMER 164, september 2020

0ndanks corona is er weer een nieuw nummer van het verenigingsblad verschenen. Ook in dit nummer weer voor elk wat wils en alles in kleur. Doe uw familie, vrienden of kinderen eens een jaarabonnement cadeau op een verjaardag. Voor leden buiten Hattem kost dat 27,50.

Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de inhoud van het blad. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook zelf aanmelden als lid. In Hattem kost dat 17,50 euro per jaar. U krijgt dan alle eerder verschenen nummers van dit jaar.

Zoals gebruikelijk opent het nummer met een woord van de voorzitter, waarin ze de huidige toestand met corona en alle gevolgen van dien onder de loep neemt.

Het eerste artikel van dit nummer is:

Pijl-en-boogclub

Tussen oude foto’s vond Henk Nagelhout een foto van de Pijl-en-boogclub. Gerrit Kouwenhoven dook in het archief en vond nog een paardingen over deze club.

De vraag is: wie weet er iets te vertellen over deze club? De club is opgericht in 1933.

Menno Sypkens Smit begint in dit nummer een artikel over het:

Veranderend aanzicht van het landschap van Hattem

Met foto’s en tekeningen laat de schrijver zien dat het aanzicht van Hattem drastisch is veranderd. Ook tekeningen van Willem Voerman gebruikt hij om de veranderingen te laten zien

Het volgende stuk is min of meer een vervolg op hetgeen is gepubliceerd in kwartaaluitgave 157, 158 en 159 over Gerit Jan Liefers

Rondom het leven van Tobias Hendrik Jaspers (1851-1934)

door Gerrit Jan Liefers

Tobias Hendrik Jaspers was bakker in Hattem, maar daarnaast zeer actief daarnaast. Als gemeenteraadslid, bestuurslid van de vereniging voor christelijk onderwijs en mede-oprichter van de C.M.H. heeft hij zijn stempel gedrukt op zijn tijd. Gerrit Jan Liefers beschrijft enige markante zaken die in die jaren aan de orde waren.

Ook een leuk feitje dat door Gerrit Kouwenhoven belicht wordt in het volgende stukje is dat De Klok zeepfabriek zijn wortels heeft in Hattem

De Klok zeepfabriek in Hattem 1902 - 1904

Door Gerrit Kouwenhoven

Johannes Lodewijk van Apeldoorn begon in 1898 als slager in Hattem. Waarschijnlijk liep dit niet al te best, want in 1902 begint hij in dezelfde panden een zeepfabriek. Helaas overleed Johannes als 28-jarige in 1903 aan de tyfus. Een broer zet het bedrijf voort, maar kort daarna verhuist het bedrijf naar Heerde.

Een bekende, mä vremde kosganger

Door Werkgroep dialect

Voer voor de echte Hattemer!

De Werkgroep fotoarchief doet weer een beroep op uw geheugen om namen te geven bij oude foto’s. misschien sta je er zelf wel op!

De eigenaren van een gebied aan de oostzijde van de Hessenweg.

Tenslotte aandacht voor de uitgave van:

Atlas van de IJssel: een actueel verhaal in oude kaarten

Door Tjirk van der Ziel

Een prachtig boek dat binnenkort verschijnt met een schat aan oude kaarten van het IJsselgebied. De oudste dateren uit het midden van de 15e eeuw.

Al met al weer een rijk gevuld nummer dat iedereen wel zou willen hebben. En dat kan!! Wordt lid voor maar 17,50 euro per jaar (binnen Hattem). U ontvangt dan elk kwartaal het blad en als welkom de dit jaar reeds verschenen nummers. Of geef eens een origineel cadeau met Kerst of een verjaardag: een jaarabonnement op ons blad.