Uitgave 167 (juni 2021)

TIJDSCHRIFT HEEMKUNDE HATTEM NUMMER 167, juni 2021

Er is weer een nieuw nummer verschenen van het verenigingsblad van Heemkunde Hattem. Ook in dit nummer weer voor elk wat wils en alles in kleur. Doe uw familie, vrienden of kinderen als verjaardagscadeau eens een jaarabonnement cadeau. Voor leden buiten Hattem kost dat 27,50, in Hattem maar 17,50.

Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de inhoud van het blad. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook zelf aanmelden als lid. U krijgt dan alle eerder verschenen nummers van dit jaar.

Deze keer opent het nummer met een woord van de komende voorzitter, Leen Weeda, waarin hij zich voorstelt aan de leden en iets van zijn plannen openbaart.

Gevolgd door een woord van de scheidende voorzitter Yvonne Schepers-Mulder. Gelukkig blijft ze deel uitmaken van het bestuur zodat haar ervaring niet verloren gaat.

Beiden veel succes in jullie nieuwe functies.

Het eerste artikel in dit nummer is:

Het Rode (Roode, Rooie) Dorp

Geschreven door Henk Muller

De schrijver is zelf in het Rode Dorp geboren en is in de geschiedenis van deze wijk gedoken. Het eigenlijk de eerste nieuwbouwwijk van Hattem met veel sociale woningbouw. Het was een moeizaam begin van de uitbreiding vasn Hattem.

Het volgende stuk is een vervolg op het artikel dat is gepubliceerd in nummer 166

Rondom het leven van Tobias Hendrik Jaspers (1851-1934)

door Gerrit Jan Liefers

Tobias Hendrik Jaspers was bakker in Hattem, maar daarnaast zeer actief als gemeenteraadslid, bestuurslid van de vereniging voor christelijk onderwijs en mede-oprichter van de C.M.H. heeft hij zijn stempel gedrukt op zijn tijd. Gerrit Jan Liefers beschrijft enige markante zaken die in die jaren aan de orde waren. Zoals de bouw van een burgemeesterswoning en de aanschaf van een muziektent,

Hattem en zijn buren

Slot

Door Evert de Jonge

Evert de Jonge probeert een tipje op te lichten van de verhoudingen tussen “vestingstad” Hattem en de omliggende dorpen Heerde, Epe, Oene, Vaassen en Vorchten. Uit zijn onderzoek blijkt dat er onderlinge afspraken waren over de verdediging bij aanvallen en de verdeling van de kosten daarvan. Hij beschrijft deze aflevering de periode van ca.1670 tot 1800. “Vestingstad” Hattem was toen geheel een mythe geworden.

Dan:

De familie Klatser

Update bij De geschiedenis van de Joodse gemeenschap in Hattem

Slot

Door Herman van Keulen

In 2011 is er van de hand van Herman van Keulen een boek verschenen waarin de geschiedenis van de Joden in Hattem is beschreven. De schrijver is daarna doorgegaan met zijn onderzoek en in dit artikel beschrijft hij zijn bevindingen.

Bunt, de kapper

Door Hanny van der Zwaan-Bunt en haar vader Jan Bunt

Een leuk artikel over kapper Bunt. Hoe hij van Schiedam naar Hattem kwam en daar ruim 30 jaar een kapperszaak runde. Vele Hattemers zullen bij hem in de stoel gezeten hebben.

De Zandkreek

Door Joop Kroon, oprichter van het Schipperskamp

Het schipperskamp, wie kent het niet! De oprichter en schrijver van dit artikel doet uit de doeken hoe het kamp ontstaan is. Van kamperen in een tent op de hei, tot een redelijk comfortabel onderkomen in het bos.

Deze keer de brandweer op een paar oude foto’s waarvan de namen van de personen op het beeld niet allemaal bekend zijn.

Tot besluit:

De canon van Hattem, deel 2

1176: Hattem krijgt een eigen kerki

De meeste lezers hebben inmiddels wel gehoord van de canon van Hattem. Omdat niet iedereen in de gelegenheid is om dit canon op internet op te zoeken, heeft de redactie besloten om in elk nummer een hoofdstukje op te nemen.

In dit nummer de tweede.

Al met al weer een rijk gevuld nummer dat iedereen wel zou willen hebben. En dat kan!! Wordt lid voor maar 17,50 euro per jaar (binnen Hattem). U ontvangt dan elk kwartaal het blad en als welkom de dit jaar reeds verschenen nummers. Of geef eens een origineel cadeau met Kerst of een verjaardag: een jaarabonnement op ons blad.