Uitgave 169 (december 2021)

TIJDSCHRIFT HEEMKUNDE HATTEM NUMMER 169, december 2021

Er is weer een nieuw nummer verschenen van het verenigingsblad van Heemkunde Hattem. Ook in dit nummer weer voor elk wat wils en alles in kleur. Doe uw familie, vrienden of kinderen als verjaardagscadeau eens een jaarabonnement cadeau. Voor leden buiten Hattem kost dat 27,50, in Hattem maar 17,50.

Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de inhoud van het blad. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook zelf aanmelden als lid. U krijgt dan alle eerder verschenen nummers van dit jaar.

Het nummer met een kort woord van de voorzitter, Leen Weeda en enkele reacties die bij de redactie zijn ontvangen.

Het eerste artikel is een leuk reisverslag:

Door verwoeste muren omsloten

Het reisdagboek van Theodorus Beckeringh en zijn verblijf in Hattem in juli 1740

Deel 1

Geschreven door Dennis de Graaf

Zo’n 300 jaar geleden zag onze wereld er heel anders uit dan nu. Het reisdagboek beschrijft het mooi. De reis gaat van Groningen via Zwolle en Arnhem naar Kleef. Hattem is ook een tussenstop. Dagboekschrijver Theodorus Beckeringh beschrijft de omstandigheden beeldend en schrijver Dennis de Graaf vult het mooi aan met resultaten uit eigen onderzoek.

Het volgende artikel in dit nummer is:

Het Rode (Roode, Rooie) Dorp

Deel 2b: Wijk en woningen

Geschreven door Henk Muller

De schrijver is zelf in het Rode Dorp geboren en is in de geschiedenis van deze wijk gedoken. Het is eigenlijk de eerste nieuwbouwwijk van Hattem met veel sociale woningbouw. Het was een moeizaam begin van de uitbreiding van Hattem.

In deze aflevering vervolgt de auteur de beschrijving van de woningen aan de verschillende straten van het Rooie Dorp.

Het volgende stuk is een vervolg op het artikel uit nummer 168:

Rondom het leven van Tobias Hendrik Jaspers (1851-1934)

Slot

door Gerrit Jan Liefers

Tobias Hendrik Jaspers was bakker in Hattem, maar daarnaast zeer actief als gemeenteraadslid, bestuurslid van de vereniging voor christelijk onderwijs en mede-oprichter van de C.M.H. Hij heeft zijn stempel gedrukt op zijn tijd. Gerrit Jan Liefers beschrijft in deze aflevering zijn bemoeienis met de bouw van een nieuwe school aan de Dorpsweg. Ook zijn er strubbelingen met het hoofd van de school, dhr W.D. de Boer.

De school krijgt ook een naam: Van Heemsttraschool.

Dan:

Joodse burgers in Hattem en de rooftransacties van hun onroerend goed

Een aanvulling op de uitgave De geschiedenis van de Joodse gemeenschap in Hattem

slot

Door Herman van Keulen

Zoals de titel al aangeeft gaat dit stuk over het onroerend goed van de Joodse burgers in de oorlog ’40-‘45

De Zandkreek, deel 3

1962: De opening

Door Joop Kroon, oprichter van het Schipperskamp

Het schipperskamp werd in 1962 met spektakel geopend: ballonnen en vliegtuigen.

Werkgroep fotoarchief

Er zijn resultaten te melden, maar vragen over de personen op oude foto’s blijven er ook.

Historisch kadaster van het schependom van Hattem

Aflevering 34 en aavulling op aflevering 33

Door M. van der Leeuw

Deze keer heeft de schrijver de eigendomsgeschiedenis geschiedenis van enkele percelen in de buurt van de Hogenkamp nagegaan.

De canon van Hattem, deel 4

1401: Hertog Willem schenkt de Hoenwaard

De meeste lezers hebben inmiddels wel gehoord van de canon van Hattem. Omdat niet iedereen in de gelegenheid is om dit canon op internet op te zoeken, heeft de redactie besloten om in elk nummer een hoofdstukje op te nemen.

In de rubriek Gesignaleerd: een boek over de schilder George Beer die van 1920 tot 1934 aan de Eliselaan woonde.

Ook het overhandigen van het eerste exemplaar Verering van de heilige Anna aan burgemeester Sanderse krijgt aandacht