Uitgave 170 (maart 2022)

TIJDSCHRIFT HEEMKUNDE HATTEM NUMMER 170, maart 2022

Eerst maar het slechte nieuws: De vereniging Heemkunde Hattem verkeert in zwaar weer. Zoals bij veel andere verenigingen trekt corona een zware wissel op het verenigingsleven. De werkgroepen liggen al tijden stil, het aantal leden loopt terug en door de corona waren er ook geen mogelijkheden om de zichtbaarheid van de vereniging naar buiten te verbeteren. Helaas komt daar nog bij dat het aantal bestuursleden zeer klein is. Daarom ook op deze plaats de oproep aan mensen om het bestuur te versterken.

Dan het goede nieuws: Er is weer een nieuw nummer verschenen van het verenigingsblad van Heemkunde Hattem. Ook in dit nummer weer voor elk wat wils en alles in kleur. Doe uw familie, vrienden of kinderen als verjaardagscadeau eens een jaarabonnement cadeau. Voor leden buiten Hattem kost dat 27,50, in Hattem maar 17,50.

Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de inhoud van het blad. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook zelf aanmelden als lid. U krijgt dan alle eerder verschenen nummers van dit jaar.

Een nieuw jaar, een nieuwe omslagillustratie, deze keer van Gerrit Jan Scheurleer.

Het nummer opent met een woord van de voorzitter, Leen Weeda met een terugblik op het afgelopen jaar en enkele plannen voor het nieuwe jaar

Het eerste artikel is een leuk reisverslag:

Door verwoeste muren omsloten

Het reisdagboek van Theodorus Beckeringh en zijn verblijf in Hattem in juli 1740

Deel 2

Geschreven door Dennis de Graaf

Zo’n 300 jaar geleden zag onze wereld er heel anders uit dan nu. Het reisdagboek beschrijft het mooi. De reis gaat van Groningen via Coevorden, Zwolle en Arnhem naar Kleef. Hattem is ook een tussenstop. Dagboekschrijver Theodorus Beckeringh beschrijft de omstandigheden beeldend en schrijver Dennis de Graaf vult het mooi aan met resultaten uit eigen onderzoek.

Het volgende artikel in dit nummer is:

Het Rode (Roode, Rooie) Dorp

Deel 3: Bewoners en hun verhaal

Geschreven door Henk Muller

De schrijver is zelf in het Rode Dorp geboren en is in de geschiedenis van deze wijk gedoken. Het is eigenlijk de eerste nieuwbouwwijk van Hattem met veel sociale woningbouw. Het was een moeizaam begin van de uitbreiding van Hattem.

In deze aflevering vervolgt de auteur met de beschrijving van de bewoners en het dagelijks leven in het Rooie Dorp.

Het volgende stuk is:

Van Villa Viersprong in 1902 naar Huize Wiekelaar in 1970

Deel1

door Herman van Keulen

De geschiedenis van een markant huis in Hattem is door de schrijver zorgvuldig uitgeplozen. Het was een pension en een hotel-restaurant met verschillende uitbaters. Een leuk verhaal over de bewogen geschiedenis van het huis.

Dan:

De Zandkreek, deel 4

1971: Bezoek van Prinses Beatrix en klank- en lichtspel op Molecaten

Door Joop Kroon, oprichter van het Schipperskamp

In 1971, het 15e kamp, wordt er door de deelnemers aan het kamp een klank- en lichtspel opgevoerd, waarbij ook een rolletje voor Prinses Beatrix is weggelegd.

Hoog water in de IJssel – 1988

Een fragment uit het artikel in het Reformatorisch Dagblad van 29-03-1988

Door Leida Koridon

Hoog water is in 1988 echt heel hoog!! Zie de foto’s bij het artikel.

Werkgroep fotoarchief

Namen gevraagd bij de klassenfoto’s uit 1995, 1996 en 1997 van Chr. S.G. Buys Ballot. Moet niet zo moeilijk zijn

Historisch kadaster van het schependom van Hattem

Aflevering 35

Door M. van der Leeuw

Deze keer heeft de schrijver de eigendomsgeschiedenis geschiedenis van enkele percelen in de buurt van de Eierdijk / Hogenkamp nagegaan.

De canon van Hattem, deel 5

1404: De Dikke Tinne

De meeste lezers hebben inmiddels wel gehoord van de canon van Hattem. Omdat niet iedereen in de gelegenheid is om dit canon op internet op te zoeken, heeft de redactie besloten om in elk nummer een hoofdstukje op te nemen. Deze keer het beroemde kasteel: De Dikke Tinne

Al met al weer een rijk gevuld nummer dat iedereen wel zou willen hebben. En dat kan!! Wordt lid voor maar 17,50 euro per jaar (binnen Hattem). U ontvangt dan elk kwartaal het blad en als welkom de dit jaar reeds verschenen nummers. Of geef eens een origineel cadeau met Kerst of een verjaardag: een jaarabonnement op ons blad.

Hebt u herinneringen, een (familie)verhaal of een andere mogelijke bijdrage voor ons blad? Neem contact op met de redactie, dan kunnen we er misschien samen een artikel van maken.

Andere samenvattingen inzien?

Klik hier voor een overzicht van eerdere uitgaven