Uitgave 171 (juni 2022)

TIJDSCHRIFT HEEMKUNDE HATTEM NUMMER 171, juni 2022

Er is weer een nieuw nummer verschenen van het verenigingsblad van Heemkunde Hattem. Ook in dit nummer weer voor elk wat wils en alles in kleur. Doe uw familie, vrienden of kinderen als verjaardagscadeau eens een jaarabonnement cadeau. Voor leden buiten Hattem kost dat 27,50, in Hattem maar 17,50.

Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de inhoud van het blad. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook zelf aanmelden als lid. U krijgt dan alle eerder verschenen nummers van dit jaar.

Het nummer opent met een woord van het bestuur. Gelukkig heeft de oproep in het vorige nummer voor meer mensen in het bestuur resultaat gehad en het bestuur hoopt dat er versterking komt van het huidige bestuur.

Het eerste artikel is een leuk reisverslag:

Door verwoeste muren omsloten

Het reisdagboek van Theodorus Beckeringh en zijn verblijf in Hattem in juli 1740

slot

Geschreven door Dennis de Graaf

Zo’n 300 jaar geleden zag onze wereld er heel anders uit dan nu. Het reisdagboek beschrijft het mooi. De reis gaat van Groningen via Coevorden, Zwolle en Arnhem naar Kleef. Hattem is ook een tussenstop. In dit slotartikel wordt de tussenstop in Hattem beschreven. Dagboekschrijver Theodorus Beckeringh beschrijft de omstandigheden beeldend en schrijver Dennis de Graaf vult het mooi aan met resultaten uit eigen onderzoek. Samen met de twee voorgaande artikelen een prachtige inkijk in de ‘reiswereld’ van 1740.

Het volgende artikel in dit nummer is:

Het Rode (Roode, Rooie) Dorp

Deel 4: Bewoners en hun verhaal

Geschreven door Henk Muller

De schrijver is zelf in het Rode Dorp geboren en is in de geschiedenis van deze wijk gedoken. Het is eigenlijk de eerste nieuwbouwwijk van Hattem met veel sociale woningbouw. Het was een moeizaam begin van de uitbreiding van Hattem.

In deze aflevering vervolgt de auteur met de beschrijving van de bewoners en het dagelijks leven in het Rooie Dorp met het accent op de vrijetijdsbesteding. Sport (voetbal), muziek, duiven en toneelvereniging. Ook de spelletjes op straat komen voorbij.

Het volgende stuk is:

Van Villa Viersprong in 1902 naar Huize Wiekelaar in 1970

Deel 2

door Herman van Keulen

De geschiedenis van een markant huis in Hattem is door de schrijver zorgvuldig uitgeplozen. Het was een pension en een hotel-restaurant met verschillende uitbaters. Een leuk verhaal over de bewogen geschiedenis van het huis.

Dan:

De Zandkreek, deel 5

1965: Postkoetslijn over de Veluwe en verbetering kampterrein

Door Joop Kroon, oprichter van het Schipperskamp

In 1965, het 9e kamp. Het thema is de opening van een nieuwe postkoetslijn over de Veluwe  alles wordt uit de kast getrokken om er weer een spektakelstuk van te maken.

Werkgroep fotoarchief

Namen gevraagd bij de klassenfoto’s uit 1995,  en 1996 van Chr. S.G. Buys Ballot. Moet niet zo moeilijk zijn

Historisch kadaster van het schependom van Hattem

Aflevering 36

Door M. van der Leeuw

Deze keer heeft de schrijver de eigendomsgeschiedenis van enkele percelen grenzend aan de Eierdijk nagegaan.

De canon van Hattem, deel 6

1414: De Moderne Devotie

De meeste lezers hebben inmiddels wel gehoord van de canon van Hattem. Omdat niet iedereen in de gelegenheid is om dit canon op internet op te zoeken, heeft de redactie besloten om in elk nummer een hoofdstukje op te nemen. Deze keer de schijnwerper op enige kloosters in de omgeving van Hattem

Al met al weer een rijk gevuld nummer dat iedereen wel zou willen hebben. En dat kan!! Wordt lid voor maar 17,50 euro per jaar (binnen Hattem). U ontvangt dan elk kwartaal het blad en als welkom de dit jaar reeds verschenen nummers. Of geef eens een origineel cadeau met Kerst of een verjaardag: een jaarabonnement op ons blad.

Hebt u herinneringen, een (familie)verhaal of een andere mogelijke bijdrage voor ons blad? Neem contact op met de redactie, dan kunnen we er misschien samen een artikel van maken.