Uitgave 172 (september 2022)

TIJDSCHRIFT HEEMKUNDE HATTEM NUMMER 172, september 2022

Er is weer een nieuw nummer verschenen van het verenigingsblad van Heemkunde Hattem. Ook in dit nummer weer voor elk wat wils en alles in kleur. Doe uw familie, vrienden of kinderen als verjaardagscadeau eens een jaarabonnement cadeau. Voor leden buiten Hattem kost dat 27,50, in Hattem maar 17,50.

Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de inhoud van het blad. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook zelf aanmelden als lid. U krijgt dan alle eerder verschenen nummers van dit jaar.

Het nummer opent met een woord van het bestuur. Er worden enige nieuwe bestuursleden voorgesteld. Het zijn Els Engel als bestuurslid en Joris Stroobach als kandidaat-voorzitter.

er wordt ook aandacht gevraagd voor de ledenvergadering op dinsdag 27 septemberom 19.30 uur, waar in het openbare gedeelte na de pauze Tjirk van der Ziel komt praten over de Atlas van de Veluwe. Om ca 20.15 uur is de ledenvergadering voorbij en kunnen ook niet-leden het verhaal van Tjirk van der Ziel aanhoren.

Het eerste artikel in dit nummer is:

Het Rode (Roode, Rooie) Dorp

Slot: Anekdotes, foto’s en een dankwoord

Geschreven door Henk Muller, Dries Jonker en de redactie

De schrijver is zelf in het Rode Dorp geboren en is in de geschiedenis van deze wijk gedoken. Het is eigenlijk de eerste nieuwbouwwijk van Hattem met veel sociale woningbouw. Het was een moeizaam begin van de uitbreiding van Hattem.

In deze aflevering veel foto’s en een paar korte ‘weetjes’.

Het volgende stuk is:

Van Villa Viersprong in 1902 naar Huize Wiekelaar in 1970

Slot

door Herman van Keulen

De geschiedenis van een markant huis in Hattem is door de schrijver zorgvuldig uitgeplozen. Het was een pension en een hotel-restaurant met verschillende uitbaters. Een leuk verhaal over de bewogen geschiedenis van het huis.

Dan:

Hattem en zijn buren

Vervoer (1)

Door Evert de Jonge

Deel 1 is verschenen in Heemkunde Hattem nummer 166, maart 2021. Toen ging het over de kontakten van de bewoners van Hattem met de omliggende dorpen.

Dit keer gaat het over de manier van contact, het vervoer. Het paard en het schip speelden de hoofdrol bij het vervoer. Er waren ook geregelde diensten naar, bijvoorbeeld, Arnhem.

Veldweg 29, Rietveld en Schröder

Door Hans E.M. Akkermans

De schrijver is in de geschiedenis gedoken van het pand Veldweg 29. Het stuk kan gezien worden als een vervolg op het artikel Een Rietveld in Hattem? dat gestaan heeft in Heemkunde Hattem nummer 125 uit december 2010. Dat ging over Veldweg 71, een pand waar bij een verbouwing Rietveld betrokken was.

De schrijver heeft uitgezocht dat er in Hattem ook een pand is dat geheel ontworpen is door Rietveld, namelijk Veldweg 29.

De grenzen van Hattem

Door mr. Caspar van Heel

Rond 1200 werden er voor het eerst grenzen vastgesteld. Toen hoofdzakelijk om vast te stellen tot welke parochie iemand behoorde. Belangrijk in verband met dopen en trouwen. Toen Hattem stadsrechten kreeg in 1298 werden de grenzen van het rechtsgebied vastgesteld en daarmee de grens van Hattem.

De schrijver beschrijft de geschiedenis van de grenzen en de verschuivingen.

Een bijzondere kaart van de IJssel

Door Teun Juk

Een museumbezoek inspireerde Teun Juk tot het schrijven van dit stuk over. de monding van de IJssel. Een leuk stukje.

De Zandkreek, deel 6

Het ‘Skipperskamp’

Door Joop Kroon

Een kort nawoord bij de artikelen die eerder verschenen zijn in Heemkunde Hattem

Namen gevraagd bij de klassenfoto’s uit 1995,1996 en 1997 van Chr. S.G. Buys Ballot. Moet niet zo moeilijk zijn

Deze keer heeft de schrijver de eigendomsgeschiedenis van enkele percelen grenzend aan de Stadslaan en omgeving nagegaan.

De canon van Hattem, deel 7

1477: Bourgondische bezettingen

De meeste lezers hebben inmiddels wel gehoord van de canon van Hattem. Omdat niet iedereen in de gelegenheid is om dit canon op internet op te zoeken, heeft de redactie besloten om in elk nummer een hoofdstukje op te nemen. Deze keer de schijnwerper op de Bourgondische bezetting

Gesignaleerd

In deze rubriek aandacht voor het verschijnen van het boek: Een oase in het Heerderdal. Het boek is geschreven door Lodewijk Rondeboom sr. Het is een beschrijving van de geschiedenis van landgoed De Dellen.

Al met al weer een rijk gevuld nummer dat iedereen wel zou willen hebben. En dat kan!! Wordt lid voor maar 20,00 euro per jaar (binnen Hattem). U ontvangt dan elk kwartaal het blad en als welkom de dit jaar reeds verschenen nummers. Of geef eens een origineel cadeau met Kerst of een verjaardag: een jaarabonnement op ons blad.