Uitgave 173 (december 2022)

TIJDSCHRIFT HEEMKUNDE HATTEM NUMMER 173, december 2022

Er is weer een nieuw nummer verschenen van het verenigingsblad van Heemkunde Hattem. Ook in dit nummer weer voor elk wat wils en alles in kleur. Doe uw familie, vrienden of kinderen als verjaardagscadeau eens een jaarabonnement cadeau. Voor leden buiten Hattem kost dat 30,00, in Hattem maar 20,00 euro.

Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de inhoud van het blad. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook zelf aanmelden als lid. U krijgt dan alle eerder verschenen nummers van dit jaar.

Het nummer opent met een woord van het bestuur. Voorzitter Joris Stroobach stelt zich voor. Kijkt even terug op de ledenvergadering en ontvouwt zijn plannen met betrekking tot vereniging Heemkunde Hattem.

Hij ziet een mooie toekomst voor de vereniging.

Het eerste artikel in dit nummer is:

Honderd jaar Lakenvelders in Hattem

Een gesprek met Gerrit Jan Pluim

Geschreven door Jan van Dalfsen

De Lakenvelder is een apart ras. In dit geval gaat het om kippen, maar er bestaan ook Lakenvelder koeien. In dit artikel wordt wat nader ingegaan op de ontstaansgeschiedenis van het kippenras. De familie Pluim is er al 100 jaar mee bezig!

Het volgende stuk is:

Hattem en zijn buren

Deel 3

Vervoer (2)

Door Evert de Jonge

Een overzicht van de verschillende veerdiensten (lijndiensten zouden we misschien tegenwoordig zeggen), zowel te water als op de weg en prijzen van het vervoer.

Ook was er toen al sprake van (vermeende) valse concurrentie.

Veldweg 29, Rietveld en Schröder

Slot

Door Hans E.M. Akkermans

De schrijver is in de geschiedenis gedoken van het pand Veldweg 29. Het stuk kan gezien worden als een vervolg op het artikel Een Rietveld in Hattem? dat gestaan heeft in Heemkunde Hattem nummer 125 uit december 2010. Dat ging over Veldweg 71, een pand waar bij een verbouwing Rietveld betrokken was.

De schrijver heeft uitgezocht dat er in Hattem ook een pand is dat geheel ontworpen is door Rietveld, namelijk Veldweg 29.

Toeristen avant la lettre

Wat negentiende-eeuwse bezoekers aan (en bij) Hattem opviel

Door Menno Sypkens Smit

De schrijver maakt aan de hand van brieven en dagboeken een overzicht van de indrukken die vroege toeristen opdeden in Hattem en naaste omgeving. De indrukken zijn niet altijd positief.

De geschiedenis van villa Huis ter Waa aan de Eierdijk

Deel 1: Inleiding en periode voor de bouw van de villa

Door Herman van Keulen

De schrijver heeft zich uitgebreid verdiept in de geschiedenis van dit pand. De ontstaansgeschiedenis met de verschillende bewoners passeren de revue.

Werkgroep fotoarchief

Namen gevraagd bij de foto’s met dammers en schakers (basisschool) en kerstactiviteiten.

Historisch kadaster van het schependom van Hattem

Aflevering 38

Door M. van der Leeuw

Deze keer heeft de schrijver de eigendomsgeschiedenis van enkele percelen in de omgeving van de Veldweg

De canon van Hattem, deel 8

1528: Belegering van Hattem

De meeste lezers hebben inmiddels wel gehoord van de canon van Hattem. Omdat niet iedereen in de gelegenheid is om dit canon op internet op te zoeken, heeft de redactie besloten om in elk nummer een hoofdstukje op te nemen. Deze keer de schijnwerper op de Belegering van Hattem

Tot besluit van dit nummer een korte impressie van de ledenvergadering. De heer Tjirk van der Ziel hield hier een interessante inleiding naar aanleiding van het boek dat hij geschreven heeft over de geschiedenis van de IJssel. Een aanrader voor mensen die daar interesse voor hebben. De titel is: Atlas van de IJssel.

Al met al weer een rijk gevuld nummer dat iedereen wel zou willen hebben. En dat kan!! Wordt lid voor maar 20,00 euro per jaar (binnen Hattem). U ontvangt dan elk kwartaal het blad en als welkom de dit jaar reeds verschenen nummers. Of geef eens een origineel cadeau met Kerst of een verjaardag: een jaarabonnement op ons blad.

Hebt u herinneringen, een (familie)verhaal of een andere mogelijke bijdrage voor ons blad? Neem contact op met de redactie, dan kunnen we er misschien samen een artikel van maken.