Uitgave 174 (maart 2023)

TIJDSCHRIFT HEEMKUNDE HATTEM NUMMER 174, maart 2023

Er is weer een nieuw nummer verschenen van het verenigingsblad van Heemkunde Hattem. Ook in dit nummer weer voor elk wat wils. Doe uw familie, vrienden of kinderen als verjaardagscadeau eens een jaarabonnement cadeau. Voor leden buiten Hattem kost dat 30,00, in Hattem maar 20,00 euro.

Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de inhoud van het blad. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook zelf aanmelden als lid. U krijgt dan alle eerder verschenen nummers van dit jaar.

Het nummer opent met een woord van het bestuur. Voorzitter Joris Stroobach doet een oproep aan de leden om kandidaten voor de functie van penningmeester en algemeen bestuurslid voor te dragen. Het zou mooi zijn als op de ledenvergadering van 28 maart een volledig bestuur gepresenteerd zou kunnen worden

Een nieuw jaar geeft een nieuwe omslag. Deze keer een oude kaart uit ca. 1800, waarop nog allerhande situaties zijn te herkennen

Het eerste artikel in dit nummer is:

Het verhaal van mijn vader

Het levensverhaal van A.J. Eikelboom (1904-1995) dierenarts te Hattem van 1932 tot 1968

Geschreven door Joukje Kuipers-Eikelboom

Het levensverhaal van Jan Eikelboom verteld door zijn dochter. Jan was in 1933 de eerste in Hattem gevestigde dierenarts. Een bewogen tijd. Ten eerste als pionier en ook al kort na zijn vestiging de mobilisatie en de oorlog. Een mooi persoonlijk verhaal.

Het volgende stuk is:

Iets over de H van ‘Attem

Door Menno Sypkens Smit

Dat de geboren Attemers moeite hebben met het uitspreken van de H is algemeen bekend. Menno schrijft er een leuk stukje over

De geschiedenis van villa Huis ter Waa aan de Eierdijk

Deel 2: 1888-1916

Door Herman van Keulen

De schrijver heeft zich uitgebreid verdiept in de geschiedenis van dit pand. De ontstaansgeschiedenis met de verschillende bewoners passeren uitgebreid de revue.

Deze keer enkele resultaten van de oproepen in het blad om namen te noemen bij foto’s en nog een paar foto’s waar de naam nog van ontbreekt

Deze keer heeft de schrijver de eigendomsgeschiedenis van enkele percelen langs de Veldweg

Tenslotte de rubriek

Gesignaleerd

Hierin aandacht voor twee publicaties, namelijk het boek dat verschenen is ter gelegenheid van 50 jaar beeldhouwen in Hattem, met een overzicht van de ontstaansgeschiedenis en de sporen die de groep heeft achtergelaten in Hattem.

Daarnaast aandacht voor het Historisch jaarboek Gelre 2022. Het 113e jaarboek van de historische vereniging Gelre.

Al met al weer een rijk gevuld nummer dat iedereen wel zou willen hebben. En dat kan!! Wordt lid voor maar 20,00 euro per jaar (binnen Hattem). U ontvangt dan elk kwartaal het blad en als welkom de dit jaar reeds verschenen nummers. Of geef eens een origineel cadeau met Kerst of een verjaardag: een jaarabonnement op ons blad.