Uitgave 177 (december 2023)

TIJDSCHRIFT HEEMKUNDE HATTEM NUMMER 177, december 2023

Er is weer een nieuw nummer verschenen van het verenigingsblad van Heemkunde Hattem. Ook in dit nummer weer voor elk wat wils. Doe uw familie, vrienden of kinderen als sinterklaas / kerstcadeau eens een jaarabonnement cadeau. Voor leden buiten Hattem kost dat 30,00, in Hattem maar 20,00 euro.

Op de website van onze vereniging plaatsen we een korte samenvatting van de inhoud van het blad. Het blad kunt u kopen bij de Bruna, maar u kunt zich natuurlijk ook zelf aanmelden als lid. U krijgt dan alle eerder verschenen nummers van dit jaar.

Het nummer opent met een bericht van het bestuur. Joris Stroobach kijkt terug op de zaken die hem bezig hielden in het afgelopen kwartaal met betrekking op onze vereniging.

Het eerste artikel in dit nummer is:

Feest na de geboorte van Juliana in 1909

Door Gerrit Kouwenhoven

Een oude foto was de aanleiding voor de schrijver om een wat oude kranten na te lezen op www.streekarchiefepe.nl

Schoolherinneringen (1955-1962)

Door Jan van Enk

In  Heemkunde Hattem nummer 176 was sprake van een tekenwedsstrijd op de lagere school. Bij de schrijver riep dat herinneringen op aan een opstelwedstrijd over dieren, uitgeschreven door mevrouw Van Hall. Jan van Enk was winnaar.

Hebt u ook zo’n herinnering? Maak er een stukje van of overleg met een redactielid om deze herinnering vast te leggen.

Het volgende artikel is een vervolg in een serie

Hattem een zijn buren (4)

Vervoer (3)

Door Evert de Jonge

Centraal staat deze keer de verbinding met Apeldoorn. Zowel de Apeldoornse weg als het Apeldoorns kanaal komen aan bod.

(helaas is er bij het inbinden van dit nummer iets mis gegaan, u moet dus even zoeken naar de goede bladzijdenummers)

Ook het volgende stuk is een vervolg

Meester Jan Jaspers (1886-1958)

Deel 2

Door Gerit Jan Liefers

Naast zijn loopbaan in het onderwijs had meester Liefers nog een parallelle loopbaan in de muziek. Als organist in de Andreaskerk en dirigent van CMH heeft hij lang zij stempel gedrukt op het muziekleven van Hattem.

Heiligen op de Noordoost Veluwe

Deel 2

Door Teun Juk

Voor de reformatie van 1580 wemelde het op de Veluwe van de beschermheiligen. De namen hiervan zijn bewaard gebleven in de namen van de kerken van voor de reformatie. De schrijver heeft zich verdiept in de naamgeving op ‘ons’ stukje Veluwe.

De geschiedenis van de kwekerij aan de Eijerdijk

Deel 1

Door Herman van Keulen

Kwekerij Poot aan de Eijerdijk heeft al een lange geschiedenis. Herman van Keulen heeft de geschiedenis ontrafeld en betreedt al doende ook enkele zijpaden.

Bijdrage Werkgroep Fotoarchief

De Vlonder

Klassenfoto’s waar nog enkele namen ontbreken. Waarschijnlijk geen al te moeilijke opgave want het zijn nog redelijk recente opnamen.

In de rubriek

Gesignaleerd

Aandacht voor de Atlas van negen Hanzesteden en Geen dag zonder IJssel. Beide boeken zijn de moeite waard voor de zeer lezenswaardig met prachtige foto’s.

Al met al weer een rijk gevuld nummer dat iedereen wel zou willen hebben. En dat kan!! Wordt lid voor maar 20,00 euro per jaar (binnen Hattem). U ontvangt dan elk kwartaal het blad en als welkom de dit jaar reeds verschenen nummers. Of geef eens een origineel cadeau met Kerst of een verjaardag: een jaarabonnement op ons blad.

Hebt u herinneringen, een (familie)verhaal of een andere mogelijke bijdrage voor ons blad? Neem contact op met de redactie, dan kunnen we er misschien samen een artikel van maken.